Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR
|
Česká pošta, s.p., začala zavádět lístkové vyvolávací systémy, které jsou pro zrakově znevýhodněné klienty bariérou. Na popud SONS proto Česká pošta souběžně zavádí používání standardních dálkově aktivovaných orientačních akustických majáků, umístěných nad vchodem pošty. Rovněž organizačně zajistila obsloužení této skupiny klientů mimo vyvolávací systém. Součástí takových úprav mohou být i umělé vodicí linie na podlaze, vedoucí halou od vchodu k vyhrazené přepážce, u které bude zrakově znevýhodněný klient přednostně a komplexně obsloužen. Obsluha těchto přepážek je seznámena s elementárními zásadami kontaktu s nevidomou nebo slabozrakou osobou.
Ze základní fráze majáku, spuštěné povelem číslo 1 slepecké vysílačky typu VPN, se dozvíme o kterou poštu se jedná. Z rozšířené fráze, spuštěné povelem č.2, se dozvíme jak se dále chovat. Například, že na konci umělé vodicí linie máme vyčkat na vyzvání pracovníka pošty, nebo máme-li povelem č.4 avizovat svoji přítomnost a k přepážce přistoupit až po zvukovém znamení.
Seznam takto vybavených pošt aktuální k 31.12.2011 uvádíme: