Příručka pro standardní řešení akustického vedení a informací
Popis vybraných standardních situací
3.1. Vstup do orientačně jednoduchého objektu
Úrovňové vstupy do orientačně jednoduchých objektů se akusticky vyznačují majáčkem typu AOM nebo typu DHM, který na povel č. 1 ze slepecké vysílačky generuje trylek typu "I-Á". Majáček se umisťuje do osy vstupního prostoru. V praxi však většina situací vyžaduje použít majáček typu DHM, který kromě trylku umožňuje nahrát i doplňující hlasové informace.
viz bod č. 1 přílohy č. 1
3.2. Vstupy do vybraných orientačně složitých objektů)
Úrovňové vstupy do vybraných orientačně složitých objektů se akusticky vyznačují majáčkem typu DHM, který může obsahovat jednu nebo dvě informační fráze. Fráze na povel č. 1 obvykle obsahuje trylek typu "I-Á" a oficiální název objektu. Fráze na povel č. 2 obvykle obsahuje trylek typu "I-Á" a stručný popis orientační situace. Při popisu trasy se nejprve uvede cíl a po té se uvede popis cesty. Při popisu interiéru objektu občanské vybavenosti se postupně vyjmenují jednotlivé poskytované služby. Prioritně se do druhé fráze uvádí popis trasy k přepážce, kde si lze vyžádat průvodcovský servis. Majáček se umisťuje na fasádu domu nad vnější dveře do osy vstupu.
viz bod č. 2 a č. 3 přílohy č. 1
3.3. Vstup do vestibulu metra
Úrovňový vstup do vestibulu metra se označuje majáčkem typu DHM, který má dvě přepínatelné fráze. Obě fráze se aktivují ze slepecké vysílačky povelem č. 1. Fráze přepínatelná č. 1 obsahuje pouze trylek typu "I-Á". Přepínatelná fráze č. 2 zní: trylek typu "I-Á", "Stanice je mimo provoz". Fráze podle aktuálního provozního stavu přepíná z ovládacího pultu přepravní manipulant stanice.
viz bod č. 4 přílohy č. 1
Obr. 5 Umístění digitálního hlasového majáčku na vstupu do dopravní stavby
3.4. Vstup do podchodu a nadchodu po pevném schodišti
Podchody a nadchody, které mají jen dva vstupy výhradně s pevnými schody (například mimoúrovňové křížení městské rychlostní komunikace), se vyznačuje majáčkem typu AOM nebo DHM, který na povel č. 1 generuje trylek typu "BRLM". Majáček se příčně umisťuje do prostoru mezi osu schodiště a osu pravé poloviny. Významným faktorem pro rozhodnutí je šířka schodiště a místní orientační situace. U schodišť, které mají na povrchu kryta kioskem nebo loubím, se majáček podélně umisťuje těsně před první stupeň.. Schodiště, které jsou na povrchu pouze ohraničeny zábradlím se majáček umisťuje nad úroveň povrchu nejblíže k nástupní hraně.
Podchody s více než dvěma vstupy (zejména přístup do podpovrchových prostor metra a jiných dopravních staveb) se akusticky vyznačují tak, aby majáček sloužil i osobám, které
v podchodu hledají správný výstup na povrch. Za trylek typu "BRLM" se doplňuje hlasová informace, která obsahuje název ulice a případně směr navazujících linek veřejné dopravy. Tato fráze se aktivuje povelem č. 1. Umístění majáčku typu DHM závisí na místních podmínkách.
viz bod č. 5 a č. 6 přílohy č. 1
3.5. Souběh dvou vstupů
V případě souběhu pevného schodiště a rampy nebo souběhu pevného schodiště a výtahu se podle místních potřeb akusticky vyznačí jen jeden vybraný vstup. Prioritně se označuje hlavní vstup - nejčastěji pevné schodiště.
Poznámka:
Požadavky nevidomých uživatelů (osob s omezenou schopností orientace) a osob na vozíku pro invalidy či s berlemi (osoby s omezenou schopností pohybu) nejsou totožné a výrazně se liší, nevidomý využívá hlavní přístupové cesty (nejčastěji pevná schodiště) používané většinou lidí, jen zcela výjimečně (například je-li výtah na vhodném orientačně jednoduchém místě) i cesty ostatní.
Obr. 6 Detail digitálního hlasového majáčku signalizujícího chod eskalátorů
3.6. Pohyblivé schody (eskalátory), pohyblivé chodníky a rampy
Pro pohyblivé schody, pohyblivé chodníky je určen zvláštní majáček typu DHM eskalátorový, který navede nevidomého na výše uvedené zařízení a informuje ho o aktuálním provozním chodu. Tento majáček může obsahovat až 13 frází, které jsou přepínány řídící jednotkou eskalátorů nebo pohyblivých chodníků (například v metru je to jednotka ASDŘ SAIA) a přes interface a doplňkový modul majáčku aktivovány. Fráze se aktivují povelem č. 2 ze slepecké vysílačky. Každá fráze je uvedena trylkem typu "CINK". Fráze eskalátorových majáčků, které vedou z nástupiště metra do vestibulu stanice obsahují pouze informaci o aktuálním provozním chodu. Fráze eskalátorového majáčku, který vede z podchodu na povrch obsahuje informaci o aktuálním provozním chodu eskalátoru a navíc informaci o názvu ulice a návazné veřejné dopravě. Při výjimečném řazení eskalátorů do kaskády je vhodné u jednoho ze dvou majáčků na podestě zvolit odezvu se zpožděním 1 sec.
Majáček eskalátoru s jednosměrným provozem se umisťuje pouze nad vstup do osy eskalátoru a nad jeho hřeben. Majáčky soustavy eskalátorů (nejčastěji trojice) s reverzním chodem se umisťují nad oba vstupy (nahoře i dole) do osy nástupního prostoru nad hřeben eskalátorů.
viz bod č. 7 a č. 8 přílohy č. 1
3.7. Kombinace pevného schodiště a výstupního eskalátoru
V případě výstupního eskalátoru a pevného schodiště se dole pro výstup zřizuje majáček eskalátorový a nahoře se pro sestup zřizuje pouze AOM s trylkem typu "BRLM".
Uvedené platí pouze, je-li eskalátor a schodiště na povrchu zakryto kioskem. V případě ohraničení schodiště a eskalátoru pouze zábradlím je možné majáček typu AOM zcela výjimečně vypustit, pak ale vždy musí mít majáček DHM jako první trylek BRLM.
viz bod č. 5 a č. 8 přílohy č. 1
3.8. Výtah z povrchu na nástupiště metra
Prioritně se akusticky vyznačují hlavní vstupy (nejčastěji pevná schodiště) do podchodů a vstup do vestibulu metra. V odůvodněných případech (umístění na povrchu je takové, že se z hlediska přilehlého uzemí vlastně jedná o další vstup) se na povrchu akusticky vyznačuje i výtah, který jede na nástupiště. Přepínatelná fráze č. 1 majáčku u výtahu, který jede na ostrovní nástupiště zní: trylek "I-Á", "Výtah na nástupiště metra." Fráze majáčku u výtahu jedoucí na boční nástupiště se ještě doplňuje o informaci směru jízdy spojů, která se vyjádří příslušnou konečnou stanicí trasy, např. trylek "I-Á", "Výtah na nástupiště metra směr Háje." Přepínatelná fráze č. 2 v obou případech zní: "Výtah je mimo provoz.". Fráze přepíná z ovládacího pultu přepravní manipulant stanice. Fráze majáčku se aktivují povelem č. 1 ze slepecké vysílačky. Majáček se umisťuje do osy vstupu.
viz bod č. 9 a č. 10 přílohy č. 1
Obr. 7 Digitální hlasový majáček pro signalizaci požadavku nevidomého na otevírání dveří
3.9. Nástupiště metra (zařízení aktivující návěst "dveře")
Nástupiště stanic, kde zastavují vlakové soupravy se samoobslužným otevíráním dveří se vybavují zařízením signalizujícím požadavek na centrální otevření dveří. Toto zařízení se aktivuje povelem č. 4. a jeho standardní odezva je: trylek typu rozložený kvintakord, "Otevírání dveří aktivováno." Tato fráze nevidomého informuje, že se na hodinách následného mezidobí u obou odjezdových hran zobrazila návěst "d" (dveře), která strojvedoucímu ukládá povinnost při pobytu ve stanici centrálně otevřít všechny dveře soupravy na nástupní straně. Příslušná návěst "d" zhasne až v okamžiku vynulování příslušných hodin následného mezidobí nebo-li v době odjezdu soupravy od příslušné nástupní hrany. Rozmístění a hlasitost majáčků typu ZOM a rozmístění a citlivost přijímacího zařízení typu MAN musí umožnit dostupnost informace v celém prostoru nástupiště. Zvláštní důraz se klade na prostor nástupiště, který je v blízkosti vstupů.
viz bod č. 11 přílohy č. 1
Obr. 8 Digitální hlasový majáček u centrální informační přepážky na letišti
3.10. Železniční nástupiště
Schodiště a šikmé rampy z nástupiště do podchodů a na lávky se vyznačují orientačními majáčky typu DHM. U podchodů s dvojicí protilehlých schodišť se standardně uvažuje s akustickým vyznačením pouze jednoho schodiště. V tomto případě se pro rozmístění majáčků doporučuje zipový efekt (střídavě pravé a levé schodiště ve vztahu situování výstupů k ose podchodu), aby mezi jednotlivými majáčky byla větší osová vzdálenost. Vede-li však do podchodu z jednoho nástupiště šikmá rampa a schody , akusticky se vyznačují oba vstupy, protože vzdálenost majáčků je v takovém případě více než 35 m. V případě lávek se vždy vyznačují oba přístupy, protože jejich konstrukce tvoří akustickou bariéru.
Majáček se umisťuje do výšky 3 až 4,5 m do osy schodiště bezprostředně před první schodišťový stupeň, resp. bezprostředně před začátek rampy. Fráze je uvedena trylkem typu "BRLM" a doplňující hlasová informace nejprve obsahuje příslušné číslo nástupiště nebo čísla přilehlých kolejí, podle zvyklosti stanice a název příslušné stanice či zastávky, například trylek "BRLM", "druhé nástupiště, Pardubice hlavní nádraží.". Trylek musí být asi o třetinu akustického tlaku hlasitější než doprovodná hlasová informace. V hlasové informaci se čísla přilehlých kolejí uvádějí od leva doprava při pohledu z podchodu nebo lávky na nástupiště. Název stanice je uveden na konci hlasové informace, protože tuto informaci nevidomý vždy nepožaduje. Označení nástupišť a kolejí musí být shodné s vizuálními informacemi a s hlášením staničního rozhlasu. Fráze majáčku se dálkově aktivuje ze slepecké vysílačky povelem č. 1. Odezva vybraných majáčků se zpožďuje o 1 sec, aby se zmírnily účinky vzájemného hlukového překrývání majáčků s malou osovou vzdáleností.
V halových stanicích se na začátek nástupiště do osy nástupiště a výšky 3 až 4.5m umisťuje orientační majáček typu DHM. Tento majáček musí obsahovat trylek "I-Á" a hlasovou informaci, která sdělí číslo nástupiště nebo čísla přilehlých kolejí, podle zvyklosti stanice a název stanice, například trylek "I-Á", "třetí a druhá kolej, Praha Masarykovo nádraží". Trylek musí být asi o třetinu akustického tlaku hlasitější než doprovodná hlasová informace. V hlasové informaci se čísla přilehlých kolejí uvádějí od leva doprava při pohledu z haly na nástupiště. Název stanice je uveden na konci hlasové informace, protože tuto informaci nevidomý vždy nepožaduje. Označení nástupišť a kolejí musí být shodné s vizuálními informacemi a s hlášením staničního rozhlasu. Fráze majáčku se dálkově aktivuje ze slepecké vysílačky povelem č. 1. Odezva vybraných majáčků se zpožďuje o 1 sec, aby se zmírnily účinky vzájemného hlukového překrývání majáčků s malou osovou vzdáleností.
Z hlediska vybavenosti orientačními majáčky se železniční stanice rozdělují do tří kategorií. Na stanice a zastávky, ve kterých se v rámci nové stavby či častěji rekonstrukce:
- zřizují majáčky;
- připraví stavebně technické podmínky pro připojení majáčků, zejména bez výpadkový přívod elektrické energie;
- bez nároku na majáčky.
Obr. 9 Zařízení pro akustickou signalizaci umístěné na tělese světelné návěsti pro chodce
3.11. Akustická signalizace na přechodech
Světelně řízené přechody se vybavují signalizačním zařízením pro nevidomé (SZN). Signál pro chodce se znamením "stůj" se vyjadřuje akustickým signálem o kmitočtu 1,5 Hz. Signál pro chodce se znamením "volno" se vyjadřuje akustickým signálem o kmitočtu 8 Hz. Kmitočty akustických signálů upravuje vyhláška MDS ČR č. 30/2001 Sb. pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích. Obvykle je SZN v trvalém provozu. Ve výjimečných odůvodněných případech je SZN vypnuto a dálkově se aktivuje povelem č. 5 slepecké vysílačky. Dálková aktivace musí zajistit chod všech SZN v konkrétním místě použitých a ovládaných z jednoho řadiče. Zaručený dosah dálkové aktivace musí být 70 m při použití vysílače typu VPN01. Při menší vzdálenosti akustických návěstidel než jsou 4 metry, musí být zajištěno blokování akustických návěstidel nevidomým uživatelem
viz bod č. 13 přílohy č. 1
3.12. Vozidla městských a příměstských linek
Dalším modifikovaným digitálním hlasovým majáčkem je majáček (akustické hlášení) na vozidlech městských a příměstských linek tzv. povelová souprava pro nevidomé. Toto akustické zařízení informuje o čísle a směru spoje. Jeho informační fráze se aktivuje povelem č. 3 ze slepecké vysílačky. Informační fráze je uvedena trylkem příslušného dopravce. Externí reproduktor pro vyslechnutí této fráze je umístěn u prvních dveří nebo v čele skříně autobusu nebo tramvajového vozu. Povelem č. 4 nevidomý upozorňuje řidiče na svůj úmysl nastoupit do vozidla. Povel č. 4 totiž aktivuje frázi "Nástup nevidomého.", kterou řidič vyslechne z příposlechového reproduktoru umístěného na svém stanovišti.
Souprava (přijímač a akustický výstup) je připojena přes evropskou standardizovanou vozidlovou sběrnici k řídícímu počítači vozidla, který jí poskytuje aktuální instrukce. Řídící počítač vozidla povelové soupravě pro nevidomé přiřazuje preferenci, která umožňuje okamžité vyřízení požadavku nevidomého bez ohledu na pravidelný cyklus instrukcí a umožňuje vložení informace pro nevidomé mezi hlášení aktuální a příští zastávky.
viz bod č. 14 přílohy č. 1
Obr. 10 Umístění vnějšího reproduktoru akustických hlášení na některých typech tramvají