Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 24 prosinec 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Již 20 let nezavíráme oči (12)
Petice proti zařazení uživatelů Ústavu sociální péče
Chtěl být popelářem
Koho potkáváme (12): Zdeněk Eberle
Proč se přestěhoval
Čeští abilympionici v korejském Soulu
V úloze krotitelky
Dokázali řídit auto
Nevidomí, učte se řídit!
Klobouk dolů
Pozvání na Dědinu
Dárek z redakce


Nevidomí, učte se řídit!


Jízda se zavázanýma očima
Američtí vědci vynalezli neuvěřitelné - funkční auto pro
nevidomé. Svezli jsme se a zjistili ještě neuvěřitelnější věc
- ono to funguje!
Najednou to zabrnělo v pravém malíčku. Znamená to: "Zatoč ostře
vpravo!" Zabrnění těsně nad koleny je pro změnu povelem
k okamžitému zastavení. "To bylo tak tak," komentuje naši jízdu
ze zadní sedačky Dennis Hong, tvůrce celého systému. Těžko říct,
jestli se usmívá, nebo naopak tváří ustaraně, protože ho
nevidíme. Navlékli jsme si totiž na oči neprůhledné klapky.
A po jejich sundání přichází šok - necelý metr před přídí našeho
SUV značky Ford stojí statný strom. "To je v pořádku," utěšuje
Hong, "nevidomí od narození reagují lépe než my." Znovu jsme tedy
dobrovolně oslepli a rozjeli se, tentokrát na zpátečku. A pak to
zabrní v dolní části zad - nabádání k opatrnosti při dávkování
plynu.
Profesor Hong se svým týmem z virginské technické univerzity už
pět let pracuje na tom, aby mohli lidé bez zraku usednout za
volant. Výzkum vyvrcholil před rokem při praktické přestavbě
Fordu Escape Hybrid. Nyní je první auto pro nevidomé na světě
a my zkoušíme - pokud možno bezpečně - řídit po univerzitním
kampusu bez zraku.
Jízda se zavázanýma očima způsobí normálnímu šoférovi parádní
stres. V provozu se pohybuje mnohem pomaleji, než si myslí, při
zatáčení automaticky sundá nohu z plynu a zvuky ostatních aut ho
děsí. Výzvy ke zrychlení plní velmi obezřetně, naopak pokyny ke
zpomalení či zastavení vyvolávají bleskurychlou reakci. I když
malíčky brní, chybí odvaha k plnému stočení volantu. A pokud se
k tomu přidá ještě vibrační signál do zad, výsledkem je téměř
mravenčení v hlavě.
Řidiči asistují tři laserové skenery - dva vpředu a jeden na
zádi. Neustále prohledávají okolí a rozeznávají lidské postavy,
okraje vozovky, sloupy pouličního osvětlení a podobné překážky.
V horních rozích čelního skla umístěné kamery sledují ulici
a vodorovné dopravní značení, do budoucna přečtou i dopravní
značky a signály semaforů. Na střeše trůní GPS anténa, počítač
zatím našel místo v zavazadelníku. Přínosem pro vývoj systémů
aktivní bezpečnosti nebo dokonce autonomního řízení je software
počítající vzájemnou vzdálenost dvou bodů na jízdní dráze. Od něj
pak pocházejí příkazy pro šoféra.
Samotný hardware připomíná výrobek domácího kutila a rozhodně
nevypadá jako nějaký hi-tech produkt. Běžné vzpěračské rukavice
doplnily vibrační motorky z mobilních telefonů, sedačková sekce
zase vznikla z běžné masážní podložky, jakou koupíte v každém
obchodě s autodoplňky. Vibracemi jednotlivých částí předává auto
řidiči pokyny k akceleraci či brzdění. Na kterém prstu ucítíte
impulsy a zda se přidá povel ke zrychlení či zpomalení, závisí na
rozdílu mezi skutečnými hodnotami otáček motoru či natočení
volantu a těmi doporučenými od počítače.
"Nevidomý zatím nemůže řídit zcela bez cizí pomoci," vysvětluje
Hong. "Trasu je třeba zadat předem, ale vývoj nadále pokračuje,"
doplňuje. Dalším dílčím cílem je speciální ploška na středové
konzole, na niž položí nevidomý řidič pravou ruku a která mu
prostřednictvím vibrací umožňuje do jisté míry sledovat okolí
svého auta. A ačkoliv Hongův tým už jedná s americkými úřady
o možnostech řidičského oprávnění a pojištění pro osoby bez
zraku, je připraven i na případné nedostatky, které by mu měli
v budoucnu pomoci odstranit dotyční handicapovaní motoristé.
Pro americké spolky zrakově postižených je takové auto vstupenkou
do nového světa. Marc Riccobono z Národní federace nevidomých byl
po prvních zkušebních jízdách nadšený. "Vím, že byste rádi
slyšeli, jaké to bylo," komentoval novou zkušenost, "ale to, co
jsem viděl za volantem, nelze popsat slovy."

7. 11. 2011 Auto TIP-ab/lac


Obsah

Již 20 let nezavíráme oči (12)
Petice proti zařazení uživatelů Ústavu sociální péče
Chtěl být popelářem
Koho potkáváme (12): Zdeněk Eberle
Proč se přestěhoval
Čeští abilympionici v korejském Soulu
V úloze krotitelky
Dokázali řídit auto
Nevidomí, učte se řídit!
Klobouk dolů
Pozvání na Dědinu
Dárek z redakce


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 24 prosinec 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktorka: Dana Kudlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR