Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 11 červen 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Již 20 let nezavíráme oči (6)
Tandemový seskok
Odešel kamarád Václav Hájek
První soukromá
Pomoc pro Etiopii
Mladý varhaník
Den světla
Zajímavé exkurze
Botanická zahrada nevidomým
Psala o nevidomém
OD EUREKY K TABLETŮM
TACTUS.cz 2011
Dny umění nevidomých na Moravě
Festivalové koncerty
Pozvání na výstavu
Č E R N O B Í L É P R O B L É M Y
Nevšední cesta
Zora zazářila
Generálka na Sarajevo
Nový oddíl v Praze
I N Z E R C E


Zajímavé exkurze


Chebské středisko TyfloCentra Karlovy Vary uspořádalo velice zajímavý a lákavý výlet do Prahy, jehož cílem byla exkurze do Výcvikového střediska pilotů ČSA a do Navigačního centra na ústředí SONS.
Dopolední část započala milým přijetím palubních průvodčích ve školicí místnosti Výcvikového střediska pilotů a palubních průvodčích. Občerstvení v podobě teplých či studených nápojů včetně podání vlhkého, příjemně zahřátého ubrousku, umocňovalo pohodovou atmosféru tohoto setkání.
Po vzájemném představení nám byl promítnut prezentační film o tomto výcvikovém středisku, kde jsme se dozvěděli mnohé informace a zajímavosti z přípravy a výcviku palubního personálu. Tento povinný výcvik absolvují všichni piloti i palubní průvodčí každých 6 měsíců. V případě ČSA jde zhruba o 400 pilotů a tisícovku letušek a stewardů. Během tohoto výcviku jsou nacvičovány a simulovány mnohé krizové situace, které se mohou v průběhu letu vyskytnout.
Poté nám byla nastíněna příprava letu ze strany pilotů i ze strany letušek a stewardů. Piloti se musí před letem seznámit s letovým plánem, povětrnostní situací na trase letu i v cílovém letišti, mapou výškových větrů apod. Samozřejmostí je bezpečnostní kontrola technických parametrů letadla před jeho odletem, množství pohonných hmot, váhy nákladu, počtu cestujících a to vše pro přesné stanovení vzletové váhy stroje. Pro vaši představu: vzletová váha Airbusu 319, 320 a 321 se pohybuje od 68 do 89 tun, z toho váha nákladu včetně paliva, pošty a cestujících činí 17 až 23 tun, počet cestujících dle typu letadla a cestovních tříd se pohybuje v rozmezí od 135 do 224 osob na palubě.
Letušky a stewardi mají určeny své přesné úkoly a sektory včetně péče o cestující i o nouzové postupy při nenadálých situacích. Po doplnění zásob speciálního vybavení, novin a občerstvení může nastat fáze přivítání cestujících na palubě letounu. Před odletem obdrží palubní personál rovněž jmenný seznam cestujících s informacemi, např. nedoprovázených dětí, o zdravotním handicapu či vyžádaný druh stravy pro některého z pasažérů.
Po usazení a připoutání do bezpečnostních pásů probíhá ještě buď videozáznam nebo praktická ukázka oblékání záchraných vest a kyslíkových masek pro případ krizové situace, cestující ještě obdrží informace o průběhu plánovaného letu, v business třídě mají možnost vybrat si poslech hudby do sluchátek či sledování videa. Posléze všichni palubní průvodčí uvedou do pohotovostní polohy speciální zařízení pro nouzovou evakuaci - nafukovací skluzavky - a poté již zaujmou i oni svá služební místa a letoun už může pojíždět na startovací dráhu.
My jsme však nikam neodlétali, jen jsme se přesunuli k prohlídce trenažéru Airbusu 320 a do simulátoru Atr 42/72. Pořizovací náklady na zakoupení trenažéru Airbusu 320 či Boeingu 737 jsou značně vysoké, dosahují desetinásobku kupní ceny letadla, a tak aby se finanční náklady vykompenzovaly, je zde zajišťován nonstop provoz pro výcvik našich pilotů i palubních posádek z okolních států. Na těchto trenažérech a simulátorech lze simulovat až 250 krizových situací.
Pro úplnost ještě dodávám, že cena těchto letadel je 25 milionů dolarů, čekací doba pro zakoupení letadla je v průměru 20-25 let dle jednotlivého typu a náročnosti přepravce, a takový typ letadla je vyráběn zhruba po dobu 30-35 let.
Kromě praktické ukázky navlékání záchraných vest a kyslíkových masek jsme si hmatem prohlédli jednotlivé palubní přístroje, vyzkoušeli jsme si vůli kniplu a plynové páky, na řadu přišla i nafukovací skluzavka pro nouzovou evakuaci cestujících. Zvídavým prstům našich rukou neunikla ani přípravna pro skladování a podávání občerstvení včetně upravených servírovacích vozíků, najdete zde i kávovar či horkovzdušné trouby pro ohřev jídel nebo skladovací prostor pro zakoupení i nějakého drobného dárku v podobě kosmetiky, hraček, hodinek či malého šperku. Naší pozornosti neunikla ani taková důležitá kabinka, jakou je WC, kde si mohli naši nevidomí osvojit jednotlivé ovládací prvky tohoto sociálního zařízení.
Na trenažéru jsme prožili simulovaný start letadla, jeho přistání i rolování po letištní ploše, stoupání či klesání letadla včetně tří stupňů turbulence, z kokpitu i z bočních okének jsme viděli ubíhající krajinu pod letadlem, nechyběly tu ani informace z reproduktoru v podání naší průvodkyně-palubní průvodčí, paní Čechové a její kolegyně.
V průběhu celé exkurze ve výcvikovém středisku padaly mnohé zvídavé otázky jak na našeho stewarda, tak i obě dvě letušky. Myslím, že ani technik v simulátoru se s námi příliš nenudil. S potěšením přiznávám, že personál byl k nám velice vstřícný, čas vymezen naší exkurzi byl na dvě hodiny, my jsme však odcházeli s nezapomenutelnými zážitky a dojmy po třech a půl hodinách.
V upomínku na tento den jsme při rozloučení obdrželi i s osobním věnováním autorů velmi praktickou a užitečnou příručku - "Let bez strachu". V knize lze najít mnohé praktické rady a zajímavé informace o přípravě na let, co vše mu předchází, jak let probíhá i jak se zbavit strachu z cestování letadlem.
V rámci sociální rehabilitace jsme ještě v odpoledních hodinách navštívili Navigační centrum SONS v Krakovské ul. č. 21. Ve zdejší klubovně nás pan Zdeněk Bajtl seznámil se všemi aktivitami tohoto pracoviště, do nichž patří nejen samotná navigace nevidomých, ale i tvorba itinerářů pro plánované cesty zrakově postižených uživatelů této služby. Na bezplatném tel. čísle 800 226 222 jsou pracovníky tohoto střediska poskytovány rovněž informace o jízdních řádech, nechybí tu ani speciální služba, od níž obdržíte velmi důležité informace z příbalových letáků jednotlivých léků a léčiv.
Pro vlastní kontakt s navigačním centrem musíte být propojeni speciální navigační soupravou, kterou si zde můžete na zkoušku zapůjčit. Navázat spojení s tímto pracovištěm je možné i mobilním telefonem, majícím zabudován "Symbian systém".
Poté jsme zavítali již do samotného střediska, kde jsme mohli sledovat průběh konkrétní navigace nevidomého klienta za pomoci satelitu a jeho navigační soupravy, zaměření je zhruba na vzdálenost pěti metrů. Navigátoři zde mají k dispozici mnohé mapy a plánky měst, internetové prohlížeče a další potřebné informace. Jednou z novinek pro usnadnění navigace je i "street view", kdy jde o soubor fotografií z dané lokality zároveň na sebe navazující, a tak má navigátor možnost nevidomého přesně informovat, co se konkrétně na jeho trase nachází.
Program tohoto dne byl velice náročný, každý z nás se domů vracel obohacen o spoustu zážitků a dojmů.
Emil Miklóš


Obsah

Již 20 let nezavíráme oči (6)
Tandemový seskok
Odešel kamarád Václav Hájek
První soukromá
Pomoc pro Etiopii
Mladý varhaník
Den světla
Zajímavé exkurze
Botanická zahrada nevidomým
Psala o nevidomém
OD EUREKY K TABLETŮM
TACTUS.cz 2011
Dny umění nevidomých na Moravě
Festivalové koncerty
Pozvání na výstavu
Č E R N O B Í L É P R O B L É M Y
Nevšední cesta
Zora zazářila
Generálka na Sarajevo
Nový oddíl v Praze
I N Z E R C E


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 11 červen 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktorka: Dana Kudlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR