Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 6 březen 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Nový projekt na výuku prostorovky
Levněji už to nejde
ANKETA
Zázračná prozření, s. r. o.
Vyšetření už ve školce
Užitečná publikace
Školení rodičů
Cena Aloise Klara
Zažil peklo
Závislost a drogy
Kurz esperanta
Nokia N8
Hmatové mapy Středočeského kraje
I N Z E R C E


Užitečná publikace


V rámci projektu EU ESF Konzervatoře Jana Deyla a střední školy
pro zrakově postižené v Praze "Cesta k rovnému uplatnění při
zrakovém postižení" vyšla knižně metodická publikace Jiřího
Jelínka v nakladatelství PedF UK "Hudební vzdělávání dětí se
zrakovým postižením".
Přes veškerý pokrok lékařské vědy se v populaci stále vyskytuje
určité procento dětí se zrakovým postižením. Jejich výchova
a vzdělávání by měly být směrovány tak, aby jim umožnily
rozvinout individuální vlohy a zájmy, a aby jim otevřely cestu
k zapojení do běžného života. Praxe podává mnoho důkazů o tom, že
to je možné.
Zaměstnávání občanů s těžkým zrakovým postižením je problém, se
kterým se potýkají i nejvyspělejší státy. Tradiční řemesla a
povolání, která tito lidé dříve vykonávali, neodvratně zanikají a
jen obtížně se hledají nové možnosti. Není pochyb o tom, že řada
nevidomých dokáže vystudovat i velmi náročné obory. Obtíže však
často nastávají při hledání příležitostí k uplatnění dosaženého
vzdělání v praxi.
Přesto jeden tradiční obor zůstává stále aktuální a dostupný v
celé své šíři. Je to oblast hudební kultury, která už po staletí
nabízí zrakově postiženým příležitosti k seberealizaci. Široká
škála povolání na tomto poli poskytuje možnost uplatnění lidem s
různou mírou hudebního nadání. Jedinou podmínkou, která ovšem
musí být splněna v jakémkoli oboru, je dosažení požadovaného
stupně kvalifikace.
Předpokladem pro úspěšné studium je všestranná kvalitní příprava
na elementárním stupni. Nároky, které na uchazeče kladou
přijímací zkoušky na školy uměleckého směru, jsou velmi vysoké.
Proto by mělo být vyučování hudebního oboru už od samého počátku
na co nejvyšší úrovni jak po stránce náplně vzdělávacího obsahu,
tak i po stránce metodického přístupu. To znamená, že je musí
vést profesionálně zdatný učitel. Nikdy se nespoléhejme na
improvizovanou výuku vedenou někým, kdo sám umí pouze hrát. Ani
ta nejlepší vůle a nadšení hudebníka-amatéra by k dosažení
žádoucích výsledků nevedly.
Cílem této publikace je přispět k tomu, aby lidé, kteří
vychovávají a vzdělávají děti se zrakovým postižením, měli k
dispozici metodický materiál, jehož prostřednictvím by se mohli
seznámit se specifickou problematikou základního vzdělávání v
hudebním oboru jak v oblasti hry na nástroj, tak při výuce
notopisu nevidomých. Vzhledem k tomu, že všechny odlišnosti výuky
jsou důsledkem postižení zraku, je třeba, aby se vyučující, kteří
nemají potřebné zkušenosti, seznámili také s širšími souvislostmi
výchovy a vzdělávání dětí se zrakovou vadou a také s jejich
životem. Je třeba znát specifika, která jsou dána jiným způsobem
vnímání, odlišným přístupem k získávání poznatků, jinými postupy
při orientaci a manuálních činnostech, a poněkud odlišnou životní
zkušeností.
Pozornost bude věnována výhradně těm dětem, které mají pouze
zrakový handicap, tedy u nich nejde o kombinovanou vadu. Jakékoli
další postižení situaci od základu mění. Vůbec není pochyb o tom,
že i ve výchově a vzdělávání dětí s kombinovanými vadami má
oblast hudební výchovy mimořádný význam. Metodika výuky těchto
dětí však vyžaduje další znalosti. Vždy při ní musí být brány v
úvahu jak konkrétní vzdělávací podmínky každého jednotlivce, tak
jeho omezení. V tomto případě má hudební výchova jiné akcenty,
protože má odlišné cíle.
Zraková postižení mají mnoho forem a stupňů a také specifik
určujících vzdělávací podmínky, za kterých je možné dané zrakové
dispozice pro práci využívat a dosáhnou tak optimálních výsledků.
V této publikaci se soustředíme především na děti zcela nevidomé
nebo prakticky nevidomé, které pro svou práci nemohou výrazněji
užívat zrakovou kontrolu a které při vzdělávání pracují s
Braillovým písmem, tedy i s bodovým notopisem.
Metodická část příručky je určena v první řadě pedagogům, kteří
vyučují zrakově postiženého žáka ve škole běžného typu, tedy mimo
specializované zařízení a s tímto druhem výuky nemají žádné
zkušenosti. Jejich úloha je obtížná také z toho důvodu, že nemají
možnost srovnávat více stejně postižených dětí, a tak spolehlivě
rozpoznávat objektivní a subjektivní vlivy, zvláště pak v případě
nesnází. Tento metodický materiál by jim měl pomoci překonat
nedostatek poznatků a zkušeností v tomto směru a poukázat na
oblasti, na které se při své práci musí soustředit.
Pro úspěšnou výuku je důležité, aby se vyučující dobře orientoval
v dané problematice, měl představu o možnostech dítěte a o
problémech, se kterými se při jeho výuce může setkat. Tyto
poznatky pak jsou určující pro stanovení cíle, volbu metodického
postupu, styl, tempo a formy práce nebo výběr instruktivních
materiálů atd.
Publikace je určena také osobám, které nemají vzdělání v hudebním
oboru a přitom se nějakým způsobem podílejí na výchově těchto
dětí, tedy rodičům, prarodičům a osobním asistentům. Pro ně
význam příručky spočívá v tom, že budou mít přesnější představu o
nárocích, náplni a rozsahu hudebního vzdělávání, a že tak budou
schopni dítěti účinněji pomáhat při jeho domácí přípravě.

(Metodická publikace je ke stažení na www.hudbavetme.kjd.cz)


Obsah

Nový projekt na výuku prostorovky
Levněji už to nejde
ANKETA
Zázračná prozření, s. r. o.
Vyšetření už ve školce
Užitečná publikace
Školení rodičů
Cena Aloise Klara
Zažil peklo
Závislost a drogy
Kurz esperanta
Nokia N8
Hmatové mapy Středočeského kraje
I N Z E R C E


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 6 březen 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktoři: Dana Kudlová a Jiří Kolda
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR