Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 6 březen 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Nový projekt na výuku prostorovky
Levněji už to nejde
ANKETA
Zázračná prozření, s. r. o.
Vyšetření už ve školce
Užitečná publikace
Školení rodičů
Cena Aloise Klara
Zažil peklo
Závislost a drogy
Kurz esperanta
Nokia N8
Hmatové mapy Středočeského kraje
I N Z E R C E


Nový projekt na výuku prostorovky


Ve čtvrtek 17. února představila SONS ČR v budově ústředí na
tiskové konferenci svůj projekt s názvem "Specializace
pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově
postižených". Veškeré finance na projekt budou získány
z Evropského sociálního fondu a v rámci Operačního programu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost také ze státního rozpočtu. To
znamená, že studium bude pro frekventanty zdarma včetně
ubytování, stravy a cestovních nákladů. Projekt byl zahájen 1.
února letošního roku, a bude trvat dva roky. Odbornou garanci
přijala Fakulta tělesné výchovy a sportu UK v Praze.
Projekt se skládá ze dvou obsahově totožných běhů, do každého
může být přijato 32 účastníků. Dominantním obsahem výukového
programu bude didaktika prostorové orientace a samostatného
pohybu v různých prostředích, a také osvojování techniky ovládání
a racionálního používání bílé hole. Ten pak doplňují předměty
zaměřené na celkový rozvoj osobnosti a všestranný pohybový rozvoj
zrakově postižených dětí a mládeže.
Josef Stiborský, prezident SONS ČR v úvodu konference řekl: "Naše
občanské sdružení považuje samostatnost v orientaci a pohybu
nevidomých za nezbytný předpoklad pro jejich integraci do běžné
společnosti a vnímá ji jako jednu z významných priorit."
PaeDr. Pavel Belšan, který je externím spolupracovníkem
na Fakultě tělesné výchovy a sportu UK v Praze, pak novinářům
vysvětlil komplexnost problému tzv. bipedální lokomoce, který
projekt řeší jak optimalizací psychomotorických schopností, tak
rozvojem kognitivních funkcí nevidomého. Frekventant se naučí,
jak co nejlépe klienta připravit na získávání informací pomocí
dvou smyslů, hmatu a sluchu, které nastupují po ztrátě zraku,
a také jak se optimálně pohybovat v prostoru. Obsahem bude také
pojednání o překážkách, zásady tvorby itineráře a tyflografických
plánků, zásady průvodcovství, procvičování orientačních
schopností, používání bílé hole, sestavení trasy a také chůze
s vodicím psem či se speciální navigační jednotkou GPS.
Novinkou programu, oproti klasické "prostorovce", je zařazení
metodiky všestranného pohybového rozvoje zrakově postižených dětí
a mládeže k dosažení optimálních pohybových kompetencí, zejména
pak zdokonalování lokomoce. K tomu budou používány tréninkové
trenažery a různé didaktické, často inovativní, pomůcky.
Další novinkou jsou audiostimulační programy, zaměřené
na zdokonalování sluchových vjemů i jejich praktické využití při
audiolokaci.
Poslední novinkou jsou pak Belšanem navržené stolní hmatové
panely se všemi prvky, s nimiž se zrakově postižený může
v dopravě setkat. S jejich pomocí získá představu jak o detailu,
tak o celku trasy. Jsou na nich znázorněny zastávky MHD,
semafory, tramvajové koleje či různé vodicí linie (rozhraní
trávník-chodník, hrany chodníků s reliéfními pásy, apod.).
Plastické nášlapné panely o velikosti 2 x 2 metry, z nichž se dá
sestavit až dvacetimetrová trasa, bude klient používat nejdříve
naboso, a až posléze v obuvi, aby si zdokonalil haptiku chodidel.
K dalším zajímavým pomůckám patří pro program speciálně
upravená multisenzoriální místnost v budově SONS v Krakovské
ulici. V té je mimo jiné možno za pomocí audio a počítačové
techniky nasimulovat zvukové podmínky z různých prostředí. Za
pomoci několika oddělených zvukových stop zde Mgr. Viktor Ekrt ze
společnosti Soundsquare dokáže bez nebezpečí pro klienta
nasimulovat zvuky ulice, přírody, ale třeba i chodby na úřadě...
Zajímavě vypadá také Belšanův návrh na inovativní držení bílé
hole pomocí krátké příčky pod rukojetí, které nejvíc připomíná
držení kordu v šermu, odkud jeho nápad také vzešel. Tento způsob
úchopu, podle jeho osobní devítileté zkušenosti, zvyšuje přesnost
pohybu hole, snižuje únavu zápěstí a při cestě po schodech
umožňuje opustit tzv. "tužkové držení" hole, která příčkou volně
spočívá na dvou prstech.
Pokud vám jméno Pavel Belšan zní povědomě - ano, to je onen muž,
který nás za pomoci rozhlasových přijímačů po léta nutil ráno
cvičit při otevřeném okně. Poté, co před osmnácti lety prakticky
ze dne na den oslepl, začal vyvíjet speciální cviky pro nevidomé
na posílení kotníků a rovnováhy. I tato cvičení jste mohli slyšet
v Českém rozhlase, při tzv. Cvičebních chvilkách pro nevidomé.
Inovativní pojetí tohoto vzdělávání, na němž se Belšan podílel,
by mělo vést především ke zvýšení výukových kompetencí
instruktorů, a tím k rozvoji mobility zrakově postižených, která
je základní podmínkou integrace. Absolvent bude nejen umět
vyučovat prostorovou orientaci, bude schopen sestavit učební
plán, snížit dopad handicapu na žáka i proces výuky, a bude také
schopen poradit odbornému personálu či rodinným příslušníkům
ohledně úprav prostředí i specifického přístupu ke zrakově
postiženému.
Studium je určeno pedagogickým pracovníkům, kteří přímo konají
pedagogickou činnost. Jde tedy o učitele, vychovatele, speciální
pedagogy, psychology, pedagogy volného času, asistenty pedagogů,
trenéry a vedoucí pedagogické pracovníky. Zúčastnit se mohou
i rodiče zrakově postižených dětí, pokud dělají dítěti asistenta,
a mají-li se školou pracovní smlouvu či dohodu na činnost
"asistent pedagoga". Dále se mohou zúčastnit ti vyučující, kteří
již dříve u jiného školitele absolvovali kurz prostorové
orientace a mají osvědčení s časově omezenou platností.
Z institucí může jít o speciálně pedagogická centra, zařízení
sociální péče, speciální školy či školy, které integrují zrakově
postižené žáky.
Hlásit se mohou zájemci z celé ČR, přihlášky je nutno podat do
18. dubna 2011. Kontakt na koordinátora projektu, Mgr. Igora
Slouku: telefon: 221 462 465; mobilní telefon: 777 722 781;
e-mail: slouka@sons.cz; URL: http://www.sons.cz/posp/
Jiří Kolda


Obsah

Nový projekt na výuku prostorovky
Levněji už to nejde
ANKETA
Zázračná prozření, s. r. o.
Vyšetření už ve školce
Užitečná publikace
Školení rodičů
Cena Aloise Klara
Zažil peklo
Závislost a drogy
Kurz esperanta
Nokia N8
Hmatové mapy Středočeského kraje
I N Z E R C E


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 6 březen 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktoři: Dana Kudlová a Jiří Kolda
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR