Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 7 duben 2001 Číslo 7 duben 2001

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Účast lyžařů běžců na světových pohárech@LH 4
Malé měsíční zauvažování - ještě trochu smutná krása dubna
Nadace profesora Vejdovského
Umělé oči a myš pro nevidomé
Poslepu (2. část)
O pražské tísňové lince
Nemáme šanci?
Novinky v pražské dopravě
Počítačová rekondice počtvrté v Poděbradech
Internet pro nevidomé
Výzva
Naše oči jsou ruce
Cestička
Vážení spolunevidící,
Ze zahraničního tisku
Lyžařská sezona Kateřiny Teplé
Účast lyžařů běžců na světových soutěžích


Naše oči jsou ruce


Nejsme všichni stejní. Každý člověk si při svém narození
přináší na svět svoji soukromou výbavu. Kromě pohlaví, fyzické
zdatnosti a vzhledu patří ke standardnímu vybavení každého
člověka též pět smyslů. Smysly umožňují člověku zařazení do
společenského života, poznání světa, jeho krás i záludností a
to prostřednictvím všech dostupných informací. Takže pro
uplatnění ve společnosti nevystačí pouze prosazování svého
vzhledu a fyzické zdatnosti, i když je to v extrémně
příznivých případech nesporná výhoda, ale pokud člověku
nezbývá než živit se poctivou prací, musí shromažďovat co
nejvíce informací, zpracovávat a uchovávat je v paměti, aby je
pak mohl efektivně využívat ve svém praktickém životě.
Jenže ta výbava nemusí být zcela kompletní a bezvadná již
při vstupu do života, nebo v jeho průběhu člověk z toho
ledacos prohospodaří. Potom se přistupuje k různým náhradám a
improvizacím. Toto široké téma však není předmětem mého
zamyšlení, ale pouze jakási rozvinutá definice nadpisu.
Jednoduše to znamená, že si nemůžeme sice nic prohlédnout, ale
něco můžeme poznávat hmatem. Prakticky nemá smysl chodit do
obrazárny, protože na hladkém plátně barvy nahmatat nelze,
zato plastické výtvarné dílo mohou citlivé a na dotyk cvičené
ruce prozkoumat do všech podrobností. Dá se snad dokonce říci,
že jemným hmatem lze poznat i takové detaily, které při
zběžném pohledu vidícím lidem snadno uniknou. Dobré vnímání
tvarů je při nedostatečnosti zraku nejen významný prostředek
poznávání životně důležitých předmětů, ale umožňuje též účast
v oblasti výtvarného umění a to nejen pasivním obdivem, ale
též aktivním úsilím.
O tom se může každý přesvědčit shlédnutím výstavy, která
byla zahájena slavnostní vernisáží dne 22. února 2001 v
olomouckém Muzeu umění pod názvem "Dotyk sochy" a "Bible".
Jedná se vlastně o dvě výstavy. V jednom sále jsou vystavena
výtvarná díla, charakterizující umělecké směry 20. století a
ve druhém sále jsou ukázky prací nevidících absolventů
ateliéru Štěpána Axmana z hmatového modelování.
Vernisáž byla oficiálně zahájena v přednáškovém sále,
doslova "nabitém" účastníky různého věku, ale se zřejmou
převahou posluchačů Palackého univerzity. K jednotlivým
výstavám byl přednesen úvodní výklad, tak jak bylo oznámeno v
pozvánce. Obsah výstav je patrný ze stručného popisu v
pozvánce od Mgr. Heleny Rišlinkové. Dlužno jen doplnit
závěrečné vystoupení Mgr.Veroniky Haiclové, která poděkovala
všem pořadatelům za pochopení a vstřícnost k zrakově
postiženým a přitom se zmínila o naplnění významného 10.
výročí od založení Tyfloservisu. Potom ještě písní, kterou s
doprovodem kytary a s profesionálním výkonem zazpívala Romana
Všetičková a s přípitkem vína byla oficiální část vernisáže
ukončena.
Snažil jsem se proniknout davem do některého sálu, abych se
blíže seznámil s vystavenými exponáty. Moji marnou snahu
vyřešila jedna přítomná paní, která se mě ujala a ochotně se
mnou prošla obě výstavy. Proto se nyní mohu svěřit se svými
dojmy a smíšenými pocity, které ve mně vystavená díla
zanechala.
Především smekám klobouk před průkopnickou činností pana
Štěpána Axmana při zavádění metody hmatového modelování.
Domnívám se totiž, že příkladů, ze kterých by bylo možno
čerpat pro tuto činnost je dosud velmi málo a na rychlé
zbohatnutí, za kterým se žene současný tržní režim, to také
nevypadá. Jedná se však o činnost, která může přispět k
vnitřnímu uspokojení mnoha zrakově postižených a v příznivých
podmínkách může významně dopomoci k jejich vlastní realizaci.
V některých lidech je totiž skryta živelná touha vyjádřit
srozumitelným způsobem svoje vnitřní cítění a k tomu účelu
využívají nějaký obor umělecké činnosti podle osobních
talentových dispozic. Vlastníky takových dispozic bývají
nejenom lidé s kompletní tělesnou schránkou a smyslovou
výbavou, ale na mnoha příkladech lze dokázat, že při uměleckém
vyjadřování nemusí být potřebné tělesné či smyslové orgány
nenahraditelné.
Poněkud smíšené pocity ve mně vzbuzuje společná instalace
výstav s odlišnou kategorií exponátů. Ukázky hmatového
modelování jsou zatím těžko srovnatelné s působivými
plastikami, vytvořenými a opracovanými s řemeslnou rutinou v
ateliérech uznávaných umělců. Obávám se totiž, že toto
srovnávání může vyvolávat nevhodnou kritiku ze strany laické
veřejnosti, což by mohlo další vývoj hmatového modelování
poškodit. Na druhé straně však mohou realisticky vytvořená
umělecká díla posloužit jako vzor a směr dalšího vývoje
hmatového modelování. To platí zejména pro lidi, kteří se
nenechají ničím odradit, ale jdou houževnatě za svým cílem.
Jen takoví pak mohou dosáhnout zasloužený obdiv a uznání.
Musím se však přiznat, že výstava ve mně vzbudila také
trochu závisti. Totiž vybudovat ateliér pro hmatové modelování
není tak jednoduché a to co se podařilo panu Axmanovi v Brně,
o tom se nám může v Olomouci jenom snít. Nejde jenom o tu
hlínu, ta se dá sehnat a pokud se nejedná o nějaké
monumentální skulptury, dá se s ní pracovat všude, kde drobné
odpadávající kousky nezpůsobí hysterický záchvat u osoby,
která se v daném prostoru stará o pořádek. Figurální
modelování také vyžaduje znát míry a vzájemné poměry částí
lidské postavy, tedy obecně platný kánon, což předpokládá
určité odborné vedení. Stěžejním problémem je pak vypálení
hliněné plastiky, což vyžaduje mít k dispozici speciální pícku
na vysoké teploty a zvládnout technologický postup vypalování.
Také dokončovací práce, jako například korektury, barvení a
glazury nejsou zanedbatelné a vyžadují mnoho odborných
znalostí a zkušeností. A vůbec, měl by tu vlastně také někdo o
toto zájem?
Na to myslel po shlédnutí výstavy Ladislav Kratochvíla


Obsah

Účast lyžařů běžců na světových pohárech@LH 4
Malé měsíční zauvažování - ještě trochu smutná krása dubna
Nadace profesora Vejdovského
Umělé oči a myš pro nevidomé
Poslepu (2. část)
O pražské tísňové lince
Nemáme šanci?
Novinky v pražské dopravě
Počítačová rekondice počtvrté v Poděbradech
Internet pro nevidomé
Výzva
Naše oči jsou ruce
Cestička
Vážení spolunevidící,
Ze zahraničního tisku
Lyžařská sezona Kateřiny Teplé
Účast lyžařů běžců na světových soutěžích


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 85. Číslo 7 duben 2001
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktoři: Dana Kudlová, Jiří Mayer a Markéta Švehlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: (02) 21 46 21 76
Fax: (02) 21 46 21 75
e-mail:zora@braillnet.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- korun českých
Z O R A
časopis pro zrakově postižené
Ročník 85 Číslo 7 duben 2001
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
redaktoři: Dana Kudlová, Jiří Mayer a Markéta Švehlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: (02) 21 46 21 76
Fax: (02) 21 46 21 75
e-mail: zora@braillnet.cz
Vydává: Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých České
republiky
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce
zodpovědnost
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 78,- Kč
Kazetu, prosíme, vraťte do deseti dnů po obdržení na
přiloženou
adresu
Nahrávku vyrobilo zvukové studio Knihovny a tiskárny pro
nevidomé v Praze
Obsah
Oscar-cena za občanskou statečnost 2001
Malé měsíční zauvažování
Nadace profesora Vejdovského
Umělé oči a myš pro nevidomé
Poslepu
O pražské tísňové lince
Nemáme šanci?
Novinky v pražské dopravě
Počítačová rekondice počtvrté v Poděbradech
Internet pro nevidomé
Výzva
Naše oči jsou ruce
Cestička
Vážení spolunevidící
Ze zahraničního tisku
Lyžařská sezóna Kateřiny Teplé



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR