Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 9 květen 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Ještě k Sociální reformě 2011
Po Budapešti i v Praze
"Na cestě k samostatnosti"
Nevidomý hrdina
Budiž světlo
Plzeňská škola pro ZP
O integrovaném vzdělávání
Dominik s flašinetem
"Cesta ve tmě"
Druhá pouť ZP na Svatý Hostýn
Pozvánka na rekreaci
Pozvání do Podhájské
Do ulic vyjede 42 nových autobusů
Haptický model Svaté Hory
Sólo pro Petra
Děti dětem
Ze svitavské knihovny
Odhalený Kristus
Útěk ze Sibiře
Č E R N O B Í L É P R O B L É M Y
Štafeta nevidomých
Lokomotiva opět mistrem
I n z e r c e


O integrovaném vzdělávání


V tomto příspěvku se budeme zabývat vzděláváním dětí a žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami. Především se zaměříme na děti
v mateřských školách a na žáky v základních a středních školách
a konzervatořích, kteří mají nějaký druh zdravotního postižení či
znevýhodnění.

Zařazování dětí
Na základě §16 školského zákona je stanoveno, že vzdělávání dětí
a žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním může probíhat
jednak formou individuální integrace, kdy je dítě nebo žák se
zdravotním postižením začleněn do běžné třídy mezi děti bez
postižení se současným zajištěním nezbytné speciálně pedagogické
nebo psychologické podpory, jednak ve formě tzv. integrace
skupinové. Ta spočívá v tom, že pro děti a žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami se zřizují školy, popřípadě v rámci školy
jednotlivé třídy nebo oddělení s upravenými vzdělávacími
programy. Ve speciální škole, třídě či oddělení lze zařadit žáky
dvou a více ročníků do jedné třídy. Speciální třídy existují v
mateřských, základních i středních školách.
V současné době je ve sféře vzdělávání dětí a žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami patrná tendence preferovat individuální
integraci dětí a žáků do běžného vzdělávacího proudu. Tato
integrace dětí a žáků vyžadujících zvláštní péči napomáhá nejen
zdravotně postiženým zařadit se do běžného života, ale i zdravým
dětem naučit se žít se zdravotně postiženými spolužáky. Jinými
slovy, inkluzivní vzdělání zamezuje tomu, aby postižení dětí a
žáků bylo limitujícím faktorem ve vzdělávání, a umožňuje dosažení
principu rovného přístupu ke vzdělávání.
V mateřských, základních a středních školách a konzervatořích se
ve školním roce 2010/2011 nachází 98,7 tisíce zdravotně
postižených a znevýhodněných dětí a žáků.

Mateřské školy
V mateřských školách se ve školním roce 2010/2011 vzdělává 9,2
tisíce zdravotně postižených a znevýhodněných dětí, tj. 2,8 %
všech dětí mateřských škol.
Nejčastěji navštěvují mateřské školy děti s vadami řeči (57,6 %
všech zdravotně postižených). Individuálně integrováno do běžných
tříd mateřských škol je 1,9 tisíce dětí (tj. pouze 0,6 % dětí
mateřských škol); podíl zdravotně postižených dětí individuálně
integrovaných do běžných tříd mateřských škol se během posledních
pěti let nezměnil. U 91,8 % individuálně integrovaných dětí
vyžaduje jejich vzdělávání zvýšené výdaje.

Základní školy
V základních školách se vzdělává nejvyšší podíl zdravotně
postižených a znevýhodněných žáků z celého regionálního školství.
Ve školním roce 2010/2011 se v nich nachází 70,7 tisíce zdravotně
postižených a znevýhodněných žáků (tj. 9,0% všech žáků základních
škol).
Mezi nejčastější zdravotní postižení patří: vývojové poruchy
učení (46,6 % všech zdravotně postižených) a mentální postižení
(31,4 % všech zdravotně postižených). Je patrné, že podíl
individuálně integrovaných žáků do běžných tříd základních škol
se daří již dva roky zvyšovat, neboť ve školním roce 2008/2009
tvořili individuálně integrovaní žáci 4,2 % všech žáků základních
škol, ve školním roce 2009/2010 se podíl zvýšil na 4,4 % a v
letošním školním roce 2010/2011 podíl těchto žáků dosáhl 4,6%.
Pokud se zaměříme na jednotlivá zdravotní postižení, tak mezi
individuálně integrovanými žáky je v aktuálním školním roce 78,3%
žáků s vývojovými poruchami učení, 6,6 % s vývojovými poruchami
chování, 3,1 % má mentální postižení, 2,7 % pak tělesné
postižení, 2,7 % je s vadami řeči, 2,0 % zaujímají autisté, 1,9 %
má více vad, 1,6 % je se sluchovou vadou a 1,1 % s vadou
zrakovou. 82 % z celkového počtu individuálně integrovaných žáků
vyžaduje zvýšené výdaje na vzdělávání.
Ve školním roce 2010/2011 poprvé klesl podíl žáků ve speciálních
třídách, a to na 4,4 % ze 4,7 % ve školním roce 2009/2010.
Nejvyšší podíl ve speciálních třídách tvoří žáci s mentálním
postižením (61,1 %), dále s poruchami učení (13,4 %) a s více
vadami (12,5 %).

Střední školy
Ve školním roce 2010/2011 navštěvuje střední školy v denní formě
vzdělávání 18,7 tisíce zdravotně postižených a znevýhodněných
žáků, tj. 3,8 % žáků středních škol. Nejvyšší podíl zdravotně
postižených žáků tvoří žáci s mentálním postižením (49,5 %
zdravotně postižených žáků).
Téměř třetina všech zdravotně postižených a znevýhodněných žáků
středních škol je integrována do běžných tříd. Nejvyšší podíl
individuálně integrovaných zdravotně postižených žáků do běžných
tříd středních škol tvoří žáci s vývojovými poruchami učení a
chování (79,1 % zdravotně postižených), dále mentálně postižení
(7,2 %), tělesně postižení (5,8 %), sluchově postižení (2,9 %),
zrakově postižení (1,7 %), postižení s více vadami (1,6 %), s
autismem (1,2 %), s vadami řeči 0,5 %). Celkem 20,9 % zdravotně
postižených žáků, kteří jsou integrováni v běžných třídách,
vyžaduje zvýšené výdaje na vzdělávání.
Podíl zdravotně postižených žáků, kteří jsou integrováni do
běžných tříd středních škol, se rok od roku zvyšuje. Například ve
školním roce 2005/2006 bylo integrováno do běžných tříd středních
škol 20,2 % zdravotně postižených žáků, v letošním školním roce
2010/2011 dosáhl podíl integrovaných 34,9 %.

Konzervatoře
Konzervatoře navštěvuje jen malé procento zdravotně postižených
žáků (1,9 % všech žáků konzervatoří v denní formě vzdělávání),
nejvyšší podíl zdravotně postižených (71,4 %) má zrakové
postižení a dále 22,2 % je postiženo více vadami.

Jindřiška Vančurová
(Týdeník školství, 30. 3. 2011)


Obsah

Ještě k Sociální reformě 2011
Po Budapešti i v Praze
"Na cestě k samostatnosti"
Nevidomý hrdina
Budiž světlo
Plzeňská škola pro ZP
O integrovaném vzdělávání
Dominik s flašinetem
"Cesta ve tmě"
Druhá pouť ZP na Svatý Hostýn
Pozvánka na rekreaci
Pozvání do Podhájské
Do ulic vyjede 42 nových autobusů
Haptický model Svaté Hory
Sólo pro Petra
Děti dětem
Ze svitavské knihovny
Odhalený Kristus
Útěk ze Sibiře
Č E R N O B Í L É P R O B L É M Y
Štafeta nevidomých
Lokomotiva opět mistrem
I n z e r c e


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 9 květen 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktorka: Dana Kudlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR