Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 8 duben 2011

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Reformu ano, žebrotu ne!
Již 20 let nezavíráme oči (4)
Soutěže ve čtení a psaní zahájeny
Pomoc nevidomým Afgháncům
Dobrý člověk ještě žije
Sociologický výzkum
Koho potkáváme (4): Aťka
Dárek gymnazistů
Začátek
Zámecké kamélie
POZVÁNÍ
Studentský projekt
Nevidomým poslouží 3D mapy
Oči v kapse
Úspěch Ráchel Skleničkové
Sklidila bouřlivé ovace
Umění přístupné všem
Tmavomodrý festival 2011
Sexy reklama
Marie Sadílková přebornicí Prahy
I n z e r c e


Již 20 let nezavíráme oči (4)


V tomto čtvrtém dílu našeho seriálu o Tyfloservisu chceme čtenáře
blíže seznámit s tím, jakým způsobem jsou nabízené služby
poskytovány. Nejprve si však musíme položit zásadní otázku, kdo
je vlastně může využívat, tedy kdo se může stát klientem
Tyfloservisu? V zásadě jím může být každý nevidomý nebo
slabozraký člověk ve věku nejméně patnácti let. S žádostí o pomoc
či radu se však na Tyfloservis mohou obrátit také příbuzní lidí
se zrakovým handicapem a vůbec veškerá laická i odborná
veřejnost, která s takovými lidmi přichází do kontaktu či je
daná problematika zajímá.
Na samém začátku poskytování určité služby stojí první kontakt
pracovníka Tyfloservisu, tedy instruktora, se zájemcem
o nabízenou službu. Zájemce instruktorovi sdělí své potřeby
a očekávání. Jestliže to kapacita střediska umožňuje a jestliže
je zájemce ochoten a schopen dodržovat podmínky poskytování
služeb, rázem se ze zájemce o službu stává klient. Vztah mezi
organizací a klientem není nahodilý. Je dán, někdy možná až moc
přísně, zákonem o sociálních službách, příslušnou vyhláškou
a z toho odvozenými vnitřními směrnicemi organizace. Ty také
obsahují podrobnější pravidla a podmínky.
Jakým způsobem jsou služby poskytovány? Instruktor pracuje
s klienty ve většině případů zcela individuálně, skupinová práce
je spíše výjimkou. Dlouhodobě se ukazuje, že individuální přístup
je velmi efektivní. Práce je přizpůsobena tempu, přáním
a potřebám konkrétního klienta. Někdy se jedná o kratší
jednorázová setkání. Jejich obsahem bývají činnosti, které
nevyžadují dlouhodobou spolupráci, např. poradenství, pomoc při
výběru nové pomůcky a nácvik práce s ní, nácvik chůze po nové
trase nebo pomoc při drobných úpravách prostředí, tedy snížení
jeho bariérovosti.
Avšak klient může s instruktorem navázat i delší spolupráci
v rámci dlouhodobých kurzů, v jejichž průběhu se klient učí
zvládat úkony, které jsou na výuku časově náročnější. V tomto
případě se klient s instruktorem setkává zpravidla jednou týdně
přibližně na dvě hodiny.
Celý kurz trvá několik týdnů až měsíců, ale může být i delší než
rok. Kurzy vedou kvalifikovaní instruktoři rehabilitace
nevidomých a slabozrakých. Během pravidelných setkání se lidé se
zrakovým handicapem učí novým postupům a způsobům, jak zvládat
běžné každodenní činnosti. Osvojení nových dovedností umožní
přiměřené osamostatnění navzdory nelehké životní situaci.
Co konkrétně se může klient učit přibližuje následující nabídka
kurzů pořádaných Tyfloservisem. Lidé, kteří mají potíže
s viděním, se znovu učí orientaci v prostoru, v interiérech
i exteriérech, dále péči o sebe, svou domácnost, případně o své
blízké, ale také reliéfně bodovému písmu, psaní na klávesnici
počítače bez zrakové kontroly nebo vlastnoručnímu podpisu. Učí se
také využívat mnoho pomůcek a dalších zařízení, která mohou
značně pomoci při získávání samostatnosti. Mezi kurzy patří
i tzv. rehabilitace zraku, tedy rozvíjení zbývajícího zrakového
potenciálu. Díky speciálním technikám se tak klienti mohou naučit
lépe a efektivněji používat svůj oslabený zrak, což vede
k celkovému zlepšení jejich vidění. Bližšímu popisu toho, co je
obsahem výše uvedených kurzů se budeme ještě věnovat v dalších
dílech našeho seriálu.
Z hlediska místa mohou kurzy i jednorázová setkání probíhat
dvojím způsobem, a to ambulantně nebo v terénu. Jak jsme si řekli
již dříve, pod hlavičkou celostátního projektu Tyfloservis
funguje 12 krajských ambulantních středisek rovnoměrně
rozmístěných na území celé České republiky. Do jejich prostor
mohou lidé se zrakovým handicapem docházet a plně využívat zdejší
vybavení a pomůcky. Někdy je docházení do ambulantního střediska
nezbytné kvůli množství nebo velikosti užívaných pomůcek. Jindy
může jít o žádoucí povzbuzení aktivity klienta, třeba v podobě
pozvání k návštěvě střediska.
Vedle ambulantní podoby služeb v rámci středisek Tyfloservis
poskytuje také služby terénní. Instruktoři vyjíždějí za klienty
do jejich domovů či jiných míst, kde se aktuálně potřebují
naučit zvládat určitou činnost. Lze tedy říci, že na území naší
vlasti není ani metr čtvereční, kam by nemohly dosáhnout naše
služby. Dohoda o místě setkání bere v úvahu klientovy možnosti
cestovat, ale i případná další omezení, výhody a nevýhody. Nácvik
péče o domácnost by se značně míjel účinkem, kdyby neprobíhal
přímo v bytě klienta s využitím jeho vybavení. Také kurz
prostorové orientace a samostatného pohybu by měl být korunován
nácvikem konkrétních tras třeba z domu k lékaři, na nádraží, do
obchodu, na úřad, do restaurace, do zaměstnání nebo za novou
dívkou.
Závěrem tohoto dílu bychom ještě zmínili fakt, že většina
organizací představujících svou činnost s nadšením uvádí výčet
toho, co nabízí. V tomto ohledu nejsme a nebudeme jiní, nicméně
si tu dovolíme, a to s nadšením nemenším, uvést výčet toho, co
nenabízíme. Tyfloservis n e n a b í z í následující služby
(v odůvodněných případech může však zprostředkovat jejich
zajištění u jiných poskytovatelů):
* rehabilitaci nevidomých a slabozrakých dětí mladších patnácti
let,
* lékařskou péči,
* pečovatelské a ošetřovatelské služby,
* průvodcovství a služby osobní asistence (včetně předčítání),
* ubytování a stravování,
* odborné sociálně právní poradenství,
* načítání textů na kazety nebo jejich přepis do Braillova písma,
* půjčování knih a pomůcek,
* prodej pomůcek,
* montáž či instalaci pomůcek, domácích spotřebičů apod.,
* výuku práce na počítači,
* volnočasové aktivity (kulturní, sportovní aj.).

Josef Cerha


Obsah

Reformu ano, žebrotu ne!
Již 20 let nezavíráme oči (4)
Soutěže ve čtení a psaní zahájeny
Pomoc nevidomým Afgháncům
Dobrý člověk ještě žije
Sociologický výzkum
Koho potkáváme (4): Aťka
Dárek gymnazistů
Začátek
Zámecké kamélie
POZVÁNÍ
Studentský projekt
Nevidomým poslouží 3D mapy
Oči v kapse
Úspěch Ráchel Skleničkové
Sklidila bouřlivé ovace
Umění přístupné všem
Tmavomodrý festival 2011
Sexy reklama
Marie Sadílková přebornicí Prahy
I n z e r c e


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 95. Číslo 8 duben 2011
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktoři: Dana Kudlová a Jiří Kolda
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR