Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis Zora Číslo 4 únor 2001

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Nové dopravní předpisy a nevidomí
Nevidomý mladík bude radit seniorům
Šedý zákal, čočky a LEXUM
Škola v Plzni do nového
Vlasta Bayerová
Vzpomínáte rádi na Brno?
Ať se ti nestane totéž!
Vše je již v pořádku
Oznámení
Nové ceny Telecomu
Tyflopomůcky Olomouc
Perou se jen o místo u klavíru
Kačkele
Rozhlasové ceny
Zrakově postižené děti malovaly štěstí
Nádherný tmavomodrý večer
Malostranské Vánoce
Pozvánka na ples
Svérázný vstup do nového tisíciletí
Dovolená ve Španělsku
Pozvánka za sluncem
Amsterdam 2000
Inzerce


Nové dopravní předpisy a nevidomí


Od 1.ledna 2001 platí zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na
pozemních komunikacích. Jeho podstatnou součástí jsou pravidla
provozu na pozemních komunikacích (dopravní pravidla), ale
zákon upravuje mnoho dalších okruhů problémů týkajících se
silničního provozu a s tím souvisejících kompetencí a
procedur.
V tomto článku se omezím pouze na otázky týkající se
bezprostředního vztahu k nevidomým a slabozrakým chodcům jako
účastníkům silničního provozu. Kde bude třeba, stručně
příslušné ustanovení okomentuji a dám případně do souvislosti
se stavebními a dalšími technickými úpravami pro usnadnění
orientace nevidomých, s nimiž se na pozemních komunikacích již
setkáváme.
Podrobně se rovněž pozastavím u speciálního označení
vozidel přepravujících osobu těžce zdravotně postiženou (znaky
č. O 1 a O 2) a speciálním označením osob nevidomých (bílá
slepecká hůl) a hluchoslepých (hůl s červenobílými pruhy).
Neomezím se jen na úplné novinky. Nebude na škodu připomenout
si i některá pravidla, která platila již dříve a tímto zákonem
byla převzata.
Již v úvodních částech jsou v § 3 uvedeny základní podmínky
účasti na provozu na pozemních komunikacích. Vyjímám: "Provozu
na pozemních komunikacích se nesmí účastnit osoba, která by
vzhledem k věku nebo ke sníženým tělesným nebo duševním
schopnostem mohla ohrozit bezpečnost tohoto provozu. To
neplatí, pokud osoba sama nebo jiná osoba učinila taková
opatření, aby k ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních
komunikacích nedošlo." Toto ustanovení nevylučuje nevidomého
nebo slabozrakého chodce z provozu na pozemních komunikacích.
Předpokládá však, že takový účastník je schopen samostatného a
bezpečného pohybu a orientace a dovede posoudit, které situace
zvládne samostatně a bezpečně a ve kterých se rozhodne využít
služeb průvodce v zájmu bezpečnosti své i ostatních.
K povinnostem každého účastníka silničního provozu mimo
jiné patří: "... řídit se světelnými, případně i doprovodnými
akustickými signály, dopravními značkami, ..." Všimněte si, že
tento zákon již pamatuje na akustické signály pro nevidomé
(legalizuje je) a ukládá řídit se jimi. Proto je vhodné na
tomto místě citovat z § 65: "Světelnými, případně i
doprovodnými akustickými signály se řídí provoz na pozemních
komunikacích nebo se jimi upozorňuje na nutnost dbát zvýšené
opatrnosti. Provedení a tvary symbolů světelných signálů a
charakter akustických signálů provedených podle prováděcího
právního předpisu se nesmějí měnit. Doprovodné akustické
signály použité pro řízení provozu na pozemních komunikacích
nesmějí být použity k jinému účelu. Prováděcí právní předpis
stanoví druhy, význam, užití, provedení a tvary symbolů
světelných a akustických signálů." K tomu je snad nutné jen
poznamenat, že akustická signalizace pro nevidomé je tímto
postavena na roveň ostatní signalizaci a je zaručováno, že
nedojde k její záměně za jiné zvuky, které by se mohly v
běžném provozu vyskytnout a použít. Příslušná prováděcí
vyhláška pak přesně definuje charakter akustických signálů na
přechodech tak, jak je již dávno známe, tj. pomalé "tikání"
znamená "červená - stůj" a rychlé "tikání" "zelená - volno".
Pozastavím se i u některých povinností řidičů, abychom si v
té souvislosti uvědomili i některá práva chodců. Řidič je mimo
jiné povinen: "Dbát zvýšené opatrnosti zejména vůči dětem,
osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, osobám těžce
zdravotně postiženým a zvířatům, brát ohled na vozidlo
přepravující děti, řidiče začátečníka nebo osobu těžce
zdravotně postiženou, označené podle prováděcího právního
předpisu a na výcvikové vozidlo označené podle zvláštního
právního předpisu."
Podobné ustanovení platilo již v předchozích dopravních
pravidlech. Lze jen doufat, že v souvislosti s dále uvedenými
novinkami v tomto zákoně bude řidiči dodržováno a dopravní
policií důsledně vyžadováno. Označením osoby nevidomé se zde
myslí bílá slepecká hůl. Zdůrazňuji, že pokud nevidomý nebo
prakticky nevidomý nebude bílou slepeckou holí označen (nebude
ji držet v ruce), nemůže vyžadovat citovaný zvýšený ohled
řidičů.
To platí i pro držitele vodicích psů - pes s typickým
postrojem není označením nevidomé osoby.
Úplnou novinkou je tímto zákonem a příslušnou prováděcí
vyhláškou stanovené označení hluchoslepých osob holí, která je
v pruzích šířky cca 100 mm střídavě červenobílá. Tím se i v ČR
zavádí označení běžné již v některých jiných evropských
zemích. O speciálním označení vozidla přepravujícího těžce
zdravotně postiženou osobu znakem O 1 resp. O 2 se zmíním
níže.
Jednou ze závažných novinek je pravidlo v běžné mluvě
nazvané "absolutní přednost" chodců na přechodu. Cituji jeho
přesnou formulaci: "... s výjimkou řidiče tramvaje umožnit
chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá
použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí
řidič vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou
rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro
chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro
chodce zastavit vozidlo ..."
Řidič vozidla (s výjimkou řidiče tramvaje!) tedy musí
umožnit bezpečné přejití vozovky po přechodu nejen chodcům,
kteří již na přechodu jsou, ale i těm, kteří zřejmě vozovku po
přechodu hodlají přejít a to tak, že v případě potřeby před
přechodem vozidlo zastaví.
Nevidomému chodci, jak ještě ocituji, přibývá povinnost dát
najevo svůj úmysl přejít mávnutím bílé hole ve směru
přecházení. Problémem nás, nevidomých, bude bezpečně poznat,
že řidič vozidla nám skutečně dává přednost. To je zvlášť
důležité právě v tomto počátečním období, kdy zdaleka ne
všichni řidiči vzali toto pravidlo na vědomí a dodržují je.
První zkušenosti z pražských ulic však nasvědčují tomu, že se
přednost na přechodu v pojetí tohoto předpisu rychle vžívá.
Důkladněji se nyní věnuji výběru povinností chodců, jak je
upravuje § 53 a další ve zvláštních ustanoveních pro chůzi:
"Chodec musí užívat především chodníku nebo stezky pro
chodce." "Kde není chodník nebo je-li neschůdný, chodí se po
levé krajnici, a kde není krajnice nebo je-li neschůdná, chodí
se co nejblíže při levém okraji vozovky. Chodci smějí jít po
krajnici nebo při okraji vozovky nejvýše dva vedle sebe. Při
snížené viditelnosti, zvýšeném provozu na pozemních
komunikacích nebo v nebezpečných a nepřehledných úsecích smějí
jít chodci pouze za sebou." To necháme bez komentáře, věcný

Obsah

Nové dopravní předpisy a nevidomí
Nevidomý mladík bude radit seniorům
Šedý zákal, čočky a LEXUM
Škola v Plzni do nového
Vlasta Bayerová
Vzpomínáte rádi na Brno?
Ať se ti nestane totéž!
Vše je již v pořádku
Oznámení
Nové ceny Telecomu
Tyflopomůcky Olomouc
Perou se jen o místo u klavíru
Kačkele
Rozhlasové ceny
Zrakově postižené děti malovaly štěstí
Nádherný tmavomodrý večer
Malostranské Vánoce
Pozvánka na ples
Svérázný vstup do nového tisíciletí
Dovolená ve Španělsku
Pozvánka za sluncem
Amsterdam 2000
Inzerce


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 85. Číslo 4 únor 2001
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktoři: Dana Kudlová, Jiří Mayer a Markéta Švehlová
Adresa redakce: Krakovská 21, 115 17 Praha 1
Telefon/Fax: (02) 22 21 20 31
e-mail:zora@braillnet.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- korun českých
Obsah ZORY 4/2001
Nové dopravní předpisy a nevidomí
Nevidomý mladík bude radit seniorům
Šedý zákal, čočky a LEXUM
Škola v Plzni
Vlasta Bayerová
Vzpomínáte rádi na Brno?
Ať se ti nestane totéž!
Vše je již v pořádku
Oznámení
Nové ceny Telecomu
Tyflopomůcky Olomouc
Perou se jen o místo u klavíru
Kačkele
Rozhlasové ceny
Zrakově postižené děti malovaly štěstí
Nádherný tmavomodrý večer
Malostranské Vánoce
Pozvánka na ples
Svérázný vstup do nového tisíciletí
Dovolená ve Španělsku
Pozvánka za sluncem
Amsterdam 2000
Inzerce



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR