Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh
Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy,
Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.
Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.
Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení
Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele
Časopis ZORA
Číslo 20 Říjen 2015
zpět na seznam časopisů |
textový soubor časopisu [nové okno] |
zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem
Obsah
Milí čtenáři,
100 let Zory – a co my?
Ohlédnutí za projektem o eGovernmentu
Kongres nevidomých esperantistů v Itálii
Turistický sraz v Praze podevatenácté
Vrchlabí aneb Dotkněte se Krkonoš
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS – 10
Nad zlato – psychologická poradna - Workholizmus aneb Chceš-nechceš, makat musíš!
Hrajeme s Vervou
„Uvidíte žlutej barák“ aneb Navigace nevidomým na míru
Ve stopách Homérových
„Uvidíte žlutej barák“ aneb Navigace nevidomým na míru
Vždycky, když se dovím o uzavření oblíbeného obchodu či restaurace, kam jsem rád chodil, je mi smutno a mám tak trochu zlost, že si musím hledat alespoň přiměřenou náhradu. Dáte mi jistě za pravdu, že náhrada není nikdy to, co byl originál.
Samozřejmě zvyk je železná košile, a tak konzervativec jako já nerad mění své zaběhnuté návyky. Bohužel u nás, tedy ve službách pro zrakově postižené, jsme také svědky pozvolného odumírání některých služeb, které končí nebo omezují své služby jen proto, že nejsou využívány. Mnohdy jsou to služby kvalitní a poskytované i podle evropských měřítek na velmi vysoké úrovni. Na rozdíl od obchodů či restaurací ale jsou v drtivé většině nenahraditelné, a proto, když zaniknou, může to pro řadu lidí znamenat velkou nepříjemnost.
Vy už jistě netrpělivě očekáváte, čeho se můj článek vlastně týká. Ano, tento úvod platí všeobecně pro služby, ale jeden konkrétní příklad pro vás mám. Jedná se o Navigační centrum SONS, které nám také pomalu zmírá na úbytě.
Služba byla několik let poskytována zdarma a operátoři měli denně spoustu telefonátů a velmi mnoho různých požadavků. Pak přišlo zpoplatnění a šok, protože se velmi citelně snížil počet nejen telefonátů, ale i klientů. Ani na snahu vymyslet různé varianty placení, kreditové balíčky, se nedaří klienty navigace přilákat.
Můžete namítnout, že spoustu věcí, jako je vyhledávání v jízdních řádech, které tvořilo velkou část telefonických dotazů, už si dnes lidé na chytrých mobilních telefonech najdou sami. Stejně je tomu tak i u vyhledávání cílů v mapách. Popisy tras vám ale žádná chytrá aplikace nezajistí tak, jako rutinovaný odborník v našem navigačním centru. Tuto možnost jsem uvedl jen jako příklad, samozřejmě navigace pro vás má daleko více služeb, které vám jiné centrum neposkytne.
V Navigačním centru SONS jsem pracoval dva roky jako pomocný operátor a často jsem slyšel, že klient raději přejde k O2, protože tam mají tuto službu zdarma. Je to velký omyl. Služba, o které je řeč, slouží totiž hlavně neslyšícím klientům a pro klienty zrakově postižené se tato služba poskytuje jen jako doplněk. Jistě, telefonní číslo najdou, spoj také, ale s popisem trasy nebo vyhledáním cíle jsou velké problémy.
Také mě velmi mrzí, jakým způsobem je někdy popisována cesta tazatelům, kteří se místo na navigaci obracejí se svými prosbami na různé konference na braillnetu. Proč se nevyužívá služba, která tu je, když první tzv. pokusnou událost má každý člověk zdarma? Není přece problém napsat mail na adresu navigace@sons.cz nebo vytočit na svém telefonu číslo: 221 462 412 a navigaci si vyzkoušet.
Proč místo toho vyhledáváme jiné cesty, jak obejít zaplacení bagatelní částky? Pětadvacet let od sametové revoluce čekám, kdy nám konečně dojde, že doba, kdy jsme vše dostávali zdarma až pod nos, je nenávratně pryč, a že i projekt, který je financován grantem, musí mít nějakou procentuální spoluúčast. Kdy už si uvědomíme, že snahou poskytovatelů služeb není „namastit si kapsu“, ale jen splnit požadavek, nebo, chcete-li, podmínku projektu?
V nejbližší době se v Zoře objeví další článek o Remote asistentu, což je opět převratná změna v poskytovaných službách (naposled jsme o přípravě této služby psali v červnovém měsíčníku Zora 6/2015 a čtrnáctideníku Zora 11/2015 pod titulkem Navigační centrum pro nevidomé druhé generace – pozn. red.). Kamerou svého telefonu totiž můžete snímat objekt, který vás zajímá, a vzdálený asistent, operátor navigace, vám přesně řekne, oč se jedná. Může vám přečíst expirační datum léků, datum, do kdy můžete spotřebovat potraviny, nebo třeba chybové hlášení na vašem počítačovém monitoru. O této službě jsme již také zveřejnili v Naší šanci 9/2015 rozhovor s jeho spolutvůrcem Zdeňkem Bajtlem.
Je mi naprosto jasné, že si kladete otázku, proč se rozepisuji o zřejmých věcech a někteří z vás se nyní zlobí, protože se vám zdá, že jsem až příliš upřímný. Nechci vás rozčílit, ale zároveň jsem svědkem toho, jak další projekt balancuje mezi životem a smrtí jen proto, že je zpoplatněn. Jak jsem již na začátku psal, nový obchod si najdete, ale nové navigační centrum už po krachu tohoto asi těžko někdo vytvoří.
Pojďme tedy společně přemýšlet, jak tento a další projekty zachránit. Zkusme se zamyslet nad tím, jestli bychom konečně sami nemohli tuto službu využít. Já mám za svou osobu jasno. K 1. září 2015 jsem z navigace odešel, ale službu si předplatím. Už jenom proto, že mi kolegové například řeknou, kde je obchodní dům, který hledám, a popíšou mi trasu k němu. Tisíc korun ročně za možnost zavolat z terénu a dohledat cíl podle popisu je pro mě zanedbatelná částka za službu velmi komfortní.
Na konkurenční lince, kam jsem také z legrace zavolal, mě navigovali způsobem: „No ehm, tam je takovej velkej žlutej barák, ten obejdete a pak už uvidíte reklamu nade dveřma.“ No, řekněte, nejsou naši operátoři Marek a Mirek lepší?
Petr Mašek
Obsah
Milí čtenáři,
100 let Zory – a co my?
Ohlédnutí za projektem o eGovernmentu
Kongres nevidomých esperantistů v Itálii
Turistický sraz v Praze podevatenácté
Vrchlabí aneb Dotkněte se Krkonoš
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS – 10
Nad zlato – psychologická poradna - Workholizmus aneb Chceš-nechceš, makat musíš!
Hrajeme s Vervou
„Uvidíte žlutej barák“ aneb Navigace nevidomým na míru
Ve stopách Homérových
Hlavička časopisu
časopis pro zrakově postižené
Ročník 99 Číslo 20 Říjen 2015
Šéfredaktorka: Mgr. Taťána Králová
Redaktoři: PhDr. Jiří Reichel, Petr Mašek, Bc. Jiří Hubáček, Monika Krchovová, DiS.
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce zodpovědnost
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72 Kč
Obsah:
Milí čtenáři
100 let Zory – a co my?
Ohlédnutí za projektem o eGovernmentu
Kongres nevidomých esperantistů v Itálii
Turistický sraz v Praze podevatenácté
Vrchlabí aneb Dotkněte se Krkonoš
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS – 10
Nad zlato – psychologická poradna – Workholizmus aneb Chceš-nechceš, makat musíš!
Hrajeme s Vervou
„Uvidíte žlutej barák“ aneb Navigace nevidomým na míru
Ve stopách Homérových – Melchiore Murenu
V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz.
Můžete též využít online objednávkový formulář.
V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.