Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh
Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy,
Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.
Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.
Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení
Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele
Časopis ZORA
, číslo 8, duben 2024
zpět na seznam časopisů |
textový soubor časopisu [nové okno] |
zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem
Obsah
ÚVODEM
UDÁLOSTI: Kalendárium
Přehledně
Oceňte osobnosti s velkým významem pro komunitu zrakově postižených
SE ZOROU NA VELETRH: Svět knihy Praha 2024 – jeho tři fokusy
LIDÉ KOLEM NÁS: První zkušenost s motorismem jsem prožil už při porodu
ZORA RADÍ A INFORMUJE: O čem se moc nemluví – Já Pygmalion nebo Golem? III. část
OD NAŠICH ČTENÁŘŮ: Zážitkové odpoledne s leteckým modelářem
BUDE VÁS ZAJÍMAT: U dómu zní nový Poesiomat, klikou si zatočil i Miroslav Krobot
SPORT: Nevidomí kuželkáři si rozdělovali republikové tituly ve dvojicích!
Dvě Češky v první osmičce na světovém poháru v Nymburku
OD NAŠICH ČTENÁŘŮ: Zážitkové odpoledne s leteckým modelářem
V úterý 19. 3. 2024 se na chebském TyfloCentru uskutečnila velmi zajímavá přednáška našeho dnes již nevidomého klienta Václava Burjánka, jehož koníčkem jsou drony a letecké modelářství. Tomuto náročnému koníčku se věnuje již 42 let, on sám vlastní 15 různých typů leteckých modelů. Ani to mu však nestačí, v samotném úvodu tohoto odpoledne nám nejdříve představil i dálkově ovládané terénní auto Crawler. Kromě mnohých technických vychytávek mají jak přední, tak i zadní kola vlastní náhon, ovládaný dvěma bateriemi, díky jejich síle překonává tento model mnohé terénní nerovnosti. Pan Burjánek přinesl na ukázku i malý čtyřvrtulový dron Bugs 5, i zde platila možnost hmatové prohlídky.
V průběhu velmi fundované přednášky jsme se dověděli různé zajímavosti o vývoji leteckých dronů, např. i to, že první patent získal již v roce 1898 Nikola Tesla. První drony se v Americe začaly postupně vyrábět až po roce 1913. Jejich výroba i vývoj se postupně stále zdokonaluje. Drony se dělí podle počtu vrtulí na trikoptéry, kvadrokoptéry, nejčastěji jsou používány hexakoptéry, výjimkou nejsou ani osmi vrtulové drony, tedy oktakoptéry. Jejich využití je široké, nejvíce jde o amatérské modelářství s využitím vyhlídkových letů. Jednotlivé drony mají i své profesionální využití, např. drony vybavené termokamerou využívané policií k vyhledávání pohřešovaných osob, sledování požárů v rizikových lokalitách nebo pro reklamní účely různých společností. V současné době jde také o vojenské využití dronů, a to jak k průzkumu nepřátelských objektů, tak i k nasazení těchto dronů k bojovým účelům. Vůči osobě jako takové byl dron poprvé využit při pátrání po celosvětově hledaném teroristovi – Usámu bin Ládinovi z al-Kaidy.
Vlastnit modelářský dron znamená nejen mít větší finanční obnos a povinnou licenci, ale i přísně dodržovat dané letecké předpisy, mezi něž patří i zákaz sledovat různé objekty ve městech či soukromé pozemky občanů. Váha od malých, čtyřvrtulových dronů až po větší se pohybuje od 400 gramů až po nejčastěji používané 1,2 kg, čtyřkilové a větší jsou používány k vojenským účelům. Drony jsou vybaveny malými kamerkami, jednou i více, které sledují terén kolem sebe či pod sebou. Všechny jsou naváděny vysílačkou přes GPS, mezi základní vybavení patří i virtuální brýle, umožňující sledovat aktuální pohyb dronu. Podle síly baterie je využíván příslušný elektromotorek. Dřívější drony byly vybaveny malými spalovacími motůrky, což mělo vliv na délku, rychlost a výšku letu. Dnešní, běžně využívané amatérské drony mají časový dolet, tam i zpět cca 20 minut, délka letu 2 kilometry, rychlost až 80 km/hod., výška letu od 35 metrů výše (nutno pamatovat na výšku stromů, budov či komínů, stožárů vysokého napětí apod). Pro bezpečný let i návrat dronů či modelářských letadel je nutno počítat i se sílou větru, také s termikou, jako jsou vzdušné a tepelné proudy. Tato zařízení jsou velmi chytrá, při ztrátě virtuálního kontaktu může jeho majitel stisknout na své vysílačce tlačítko autopilotáže, dron se vrátí zpět na místo svého startu. Drony jsou vybaveny i tzv. energetickou pojistkou, kdy dron sám vyhodnotí situaci, aby měl dostatek energie k návratu zpět. Některé výkonnější drony mají samozřejmě nejen delší dolet, ale i náročnější elektronické vybavení. Vojenské drony mohou letět až 1200 km, na sobě unesou i patřičnou nálož či menší raketu.
Poté došlo na zlatý hřeb tohoto odpoledne. Prsty našich rukou jsme si mohli prohlédnout čtyřsedadlovou Cessnu 50 E Carbon, délka trupu činila 1,5 m, rozpětí křídel 2,1 m. Osahat jsme si mohli nejen celý trup letadla včetně podvozku, ale i tzv. křidélka, umístěná a používaná na samotných křídlech letounu, umožňující zatáčení při letu. Našim prstům neunikly ani klapky, umožňující klesání či přistávání letadla. Bez zajímavosti nebylo ani otočné kormidlo na konci trupu, umožňující otáčení letadla při pohybu na zemi. Prohlédnout jsme si mohli i tvar a velikost vrtule či prostor pro ukládání baterií. Celý trup letadla včetně křídel i spodní části letadla jsou osázeny světelnými diodami, což mohli ocenit naši vidící klienti. Pro orientaci modelářů na večerní obloze je spodní část levého křídla osazena zelenými, pravé křídlo červenými diodami. Na přední třetině spodní části trupu letadla jsou umístěna jak červená poziční světla, tak i silnější reflektory pro snazší orientaci při samotném dosednutí letadla na zem.
K umocnění tohoto nevšedního zážitku nám pan Burjánek celé letadlo rozsvítil a posléze spustil motor na plné obrátky, abychom slyšeli nejen jeho stupňující se hluk, ale abychom také ucítili vzdušný tah motoru při jeho nastartování. Co k tomu dodat, byl to opravdový zážitek, chvílemi jsme se cítili, jako kdybychom opravdu ve skutečnosti odlétali! Pro převoz letadélka na různé společenské akce či na letiště, určené pro letecké modeláře, lze křídla odmontovat. Pro zajímavost jsme se zeptali, kolik takováto „hračka“ stojí: takže toto malé letadélko patří k těm levnějším, jeho cena je 24 000 Kč. Ta větší jsou samozřejmě také mnohem dražší. A ještě jeden dotaz tu zazněl, co ptáci a tato letadélka? Jelikož je motůrek ve vzduchu značně hlučný, tak se jim ptáci vyhýbají. Jeden modelář se však v minulosti setkal i s tím, že sokola tento letoun zajímal, a jak to dopadlo? Sokol jej považoval za dravce, a tak jej za letu zlikvidoval!
Emil Miklóš
Obsah
ÚVODEM
UDÁLOSTI: Kalendárium
Přehledně
Oceňte osobnosti s velkým významem pro komunitu zrakově postižených
SE ZOROU NA VELETRH: Svět knihy Praha 2024 – jeho tři fokusy
LIDÉ KOLEM NÁS: První zkušenost s motorismem jsem prožil už při porodu
ZORA RADÍ A INFORMUJE: O čem se moc nemluví – Já Pygmalion nebo Golem? III. část
OD NAŠICH ČTENÁŘŮ: Zážitkové odpoledne s leteckým modelářem
BUDE VÁS ZAJÍMAT: U dómu zní nový Poesiomat, klikou si zatočil i Miroslav Krobot
SPORT: Nevidomí kuželkáři si rozdělovali republikové tituly ve dvojicích!
Dvě Češky v první osmičce na světovém poháru v Nymburku
Hlavička časopisu
časopis pro zrakově postižené
Ročník 108, číslo 8, duben 2024
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR, z. s.
Tiskne: KTN v Praze
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR.
Redakce:
Šéfredaktorka: Daniela Thampy
Zástupkyně šéfredaktorky, administrace: Kateřina Rovenská
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Mgr. Martina Policarová, PhDr. Václav Senjuk, Mgr. Ing. Antonín Vraný
Korektor: Václav Senjuk
Vychází dvakrát měsíčně, roční předplatné činí 120 Kč.
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce odpovědnost. Nevyžádané příspěvky redakce nevrací, při jejich výběru a použití si vyhrazuje právo redakční úpravy textu.
OBSAH
ÚVODEM
UDÁLOSTI
Kalendárium
Přehledně
Oceňte osobnosti s velkým významem pro komunitu zrakově postižených
SE ZOROU NA VELETRH
Svět knihy Praha 2024 – jeho tři fokusy
LIDÉ KOLEM NÁS
První zkušenost s motorismem jsem prožil už při porodu (Petr Haluška)
ZORA RADÍ A INFORMUJE
O čem se moc nemluví – Já Pygmalion nebo Golem? III. část
OD NAŠICH ČTENÁŘŮ
Zážitkové odpoledne s leteckým modelářem
BUDE VÁS ZAJÍMAT
U dómu zní nový Poesiomat, klikou si zatočil i Miroslav Krobot
SPORT
Nevidomí kuželkáři si rozdělovali republikové tituly ve dvojicích!
Dvě Češky v první osmičce na světovém poháru v Nymburku
V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz.
Můžete též využít online objednávkový formulář.
V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.