Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktor: PhDr. Václav Senjuk
Redaktoři: Jarmila Hanková, Bc. Jiří Hubáček
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 240 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor-Z - Zdraví (dříve Masér), Obzor-I - Intimita (dříve Vstupte), Naše šance, Aúroro, Obzor-H - Harmonie a časopis Téčko (dříve Technická revue).


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA, časopis pro zrakově postižené , číslo 21, listopad 2021

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


ÚVODEM
STALO SE
Přehledně
Tyfloart 2021
V Kyjově se slavilo
SONS Kroměříž má novou braillskou tiskárnu
VÝSLEDKY BRAILLSKÉHO KVÍZU
POZVÁNKY
DUN v Praze u Salvátora
Slavnostní koncert ve Španělském sále, již 27. v pořadí
Na turnaj QARDO do Zlína
Mikulášské QARDO na Dědině
Příležitost pro literární nadšence
LIDÉ KOLEM NÁS
Dělat jsem chtěl, a dělat mě nechali
ZORA RADÍ a INFORMUJE
Co je sanorinismus a jak ho léčíme?
Častý problém – bolesti bederní páteře
SPORT
ČERNOBÍLÉ PROBLÉMY
INZERCE


Častý problém – bolesti bederní páteře

Bolesti zad řadíme k civilizačním chorobám, které spojujeme s nezdravým životním stylem. Bolesti zad patří též k deseti nejčastějším příčinám návštěvy lékaře. O bolestech v oblasti bederní páteře si dnes povídáme s MUDr. Petrem Neprašem.
Bederní oblast je nejvíce zatěžovaný úsek páteře. Nese totiž váhu celé horní části těla. Svaly okolo bederní páteře pak udržují stabilitu trupu vestoje, vsedě i rovnováhu při všech jeho pohybech. Jde o skupiny svalů, které pracují ve vzájemné souhře. Bedra jsou také místem přenosu pohybu z dolních končetin na trup.
Bolesti bederní páteře u mladých pacientů jsou způsobeny nejčastěji nerovnovážným zatěžováním bederních svalů. Některé z nich jsou přetížené, jiné naopak ochablé. K přetěžování dochází často při dlouhodobě nesprávném držení těla i vlivem chybně naučených pohybových stereotypů. Pacient vnímá nejprve rychlejší unavitelnost svalů, až později bolest beder. Oba příznaky se objevují častěji při statické zátěži, ve stoji, nesprávném sedu nebo lehu. Výraznější mohou být ráno, kdy jsou svaly zatuhlé. Aby je nechali odpočinout, hledají pacienti různé úlevové pozice. Bolesti způsobené přetížením svalů bývají nepříjemné, ale ne prudké a viditelně neomezují pohyblivost páteře. Častěji se objevují u lidí, kteří se věnují těžké a jednostranné námaze, trpí nedostatkem pohybu, nadváhou, obezitou nebo příliš často sedí u počítače.
U starších pacientů bývá častým zdrojem bolestí degenerace meziobratlových plotének. Jejich elastická tkáň tlumí tlak a nárazy, které vznikají při pohybu ve vzpřímené poloze. S věkem se však tato tkáň může ztenčovat a ubývat. Jednotlivé obratle se tak k sobě přibližují, páteř sesedá a může utlačovat nervová zakončení. Někdy může dojít i k výhřezu ploténky. Bolesti způsobené těmito stavy bývají závažné. Největší potíže vnímají pacienti v mírném předklonu nebo při otáčení na lůžku.
Bolesti a výrazné omezení hybnosti mohou způsobit poruchy páteřních kloubů a rovněž zánět či podráždění sedacího nervu, ústřel nebo též ischias. Ostrá bolest v bederní krajině může být během něho vyvolána rychlým a prudkým pohybem, jakým je třeba otáčení trupu. K bolesti se zpravidla přidají křeče okolních svalů, které mohou znemožnit jakýkoliv další pohyb, a to i návrat do normální polohy. Bolest může vyzařovat i do hýždí, nohou nebo do hrudníku. V takovém případě může být bolestivé i pouhé zakašlání. Bolest při ústřelu však většinou po čase samovolně odezní.
Bolesti beder mohou konečně poukazovat i na některé choroby vnitřních orgánů. Při onemocnění ledvin můžete pociťovat bolest zad v oblasti mezi posledním žebrem a křížovou kostí. Pokud na toto místo na několik vteřin lehce zatlačíte, můžete ucítit tupou bolest vycházející zevnitř.
Pro zmírnění i předcházení bolestí bederní páteře dodržujte správný sed, stoj i celkové držení těla při všech činnostech. V sedu dnes trávíme asi nejvíce času. Podkládejte si při něm bedra malým overballem, McKenzieho lumbálním válcem nebo jinou pomůckou, která zajistí fyziologické zakřivení beder mírně dopředu (lordóza). A také pravidelně cvičte, alespoň 10 minut dvakrát denně. Tady je několik vhodných cviků.
Vleže na zádech protahujte do dálky pravou ruku a současně levou nohu. V krajní poloze vydržte 5 vteřin a poté stejným způsobem protahujte levou ruku a pravou nohu. Neprohýbejte se v bedrech.
v druhém cviku pokrčte vleže na zádech obě nohy v kolenou a pomalu přitlačujte bedra k podložce.
Vleže na zádech provádějte i třetí cvik. Pokrčte obě nohy a nechte je mírně rozkročené. Poté je zvolna překlápějte doprava a hlavu točte doleva. Vraťte se do původní polohy a vyměňte strany.
Ve čtvrtém cviku, opět vleže na zádech, skrčte nohy tak, až se chytíte oběma rukama za kolena. S nádechem tlačte kolena proti rukám, s výdechem tlak uvolněte a přitiskněte kolena co nejblíže k hrudníku.
Pátý cvik je posledním, který budete provádět vleže na zádech. Pokrčte nohy a zpevněte břišní a hýžďové svaly. Pomalu, obratel po obratli, zvedejte pánev nad podložku tak, aby se trup dostal do roviny se stehny. Chvíli v této poloze vydržte, poté opět pomalu rolujte zpět páteř a pánev položte na podložku.
Pro šestý cvik se otočte do lehu na břicho. Skrčte ruce a dlaněmi se opřete o podložku v úrovni ramen. Hýžďové a zádové svaly se snažte mít zcela uvolněné. Pomalu napněte a mírně zvedněte nohy. Po pěti vteřinách se vraťte do základní polohy a tělo uvolněte.
Pro poslední, sedmý cvik, si stoupněte v mírném předklonu ke stolu. Opřete se o něj rukama. Zpevněte hýždě a břišní svalstvo a střídavě vyhrbujte a prohýbejte bederní páteř. Dbejte na to, aby pohyb nevycházel z hrudní páteře.
Cviky provádějte pomalu tahem, ne švihem. Každý opakujte pětkrát až desetkrát. Mezi cviky si krátce odpočiňte. Při cvičení pravidelně a zhluboka dýchejte. Při pohybu směrem od těla se nadechněte, při pohybu směrem k tělu vydechněte.

Antonín Vraný



Obsah

ÚVODEM
STALO SE
Přehledně
Tyfloart 2021
V Kyjově se slavilo
SONS Kroměříž má novou braillskou tiskárnu
VÝSLEDKY BRAILLSKÉHO KVÍZU
POZVÁNKY
DUN v Praze u Salvátora
Slavnostní koncert ve Španělském sále, již 27. v pořadí
Na turnaj QARDO do Zlína
Mikulášské QARDO na Dědině
Příležitost pro literární nadšence
LIDÉ KOLEM NÁS
Dělat jsem chtěl, a dělat mě nechali
ZORA RADÍ a INFORMUJE
Co je sanorinismus a jak ho léčíme?
Častý problém – bolesti bederní páteře
SPORT
ČERNOBÍLÉ PROBLÉMY
INZERCE


Hlavička časopisu

Ročník 105, číslo 21, listopad 2021
Obsah:
ÚVODEM
Jak jsem soutěžil
STALO SE
Přehledně
Tyfloart 2021
V Kyjově se slavilo
SONS Kroměříž má novou braillskou tiskárnu
VÝSLEDKY BRAILLSKÉHO KVÍZU
Když ne soutěž, tak alespoň kvíz – vyhlášení vítězů
POZVÁNKY
DUN v Praze u Salvátora
Slavnostní koncert ve Španělském sále, již 27. v pořadí
Na turnaj QARDO do Zlína
Mikulášské OARDO na Dědině
Příležitost pro literární nadšence
LIDÉ KOLEM NÁS
Dělat jsem chtěl, a dělat mě nechali
ZORA RADÍ a INFORMUJE
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS 11/2021
ZDRAVÍ
Co je sanorinismus a jak ho léčíme?
Častý problém – bolesti bederní páteře
SPORT
Černobílé problémy



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz, v případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR