Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA Číslo 16 Srpen 2018

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


ÚVODEM: Jistěže nakonec na světě zvítězí pravda!
STALO SE: Austrálie novou pětidolarovku vydala podle připomínek nevidomého chlapce
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ - Přehledně
LIDÉ KOLEM NÁS: Ještě k echolokaci – vidoucí nevidomý Daniel Kish
ZORA RADÍ: Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS v Praze 08/2018
Jak na cestu letadlem
Bez peněz do ciziny nelez
BUDE VÁS ZAJÍMAT: 115 milionů lidí bez zraku. Počet nevidomých prudce vzroste, varuje studie
„Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí.“ Před 50 lety zemřela zázračná Helen Kellerová
ZDRAVÍ: Co může za zánět spojivek?
SPORT: Bazén, nebo přírodní koupání?


Jak na cestu letadlem


Dovolené jsou v plném proudu, proto není od věci připomenout si práva osob se zdravotním postižením a osob s omezenou schopností pohybu a orientace v letecké dopravě, jak je před lety přijal Evropský parlament a v roce 2012 Evropská komise k nim vydala výklad. V Zoře jsme se tomuto tématu věnovali v obsáhlém materiálu, který po aktualizaci více méně přetiskujeme. (Jeho autorem byl Jan Urbánek z Metodického centra odstraňování bariér SONS.)

Koho se tato práva v letecké dopravě týkají?
Týkají se postiženého cestujícího s průvodcem i bez něj, se psem i bez něj. V rámci Evropy se týkají celého řetězce letecké dopravy, tedy od příchodu na letiště přes let letadlem, případné přestupy až po pomoc na letišti v cíli cesty. Své postižení není handicapovaný povinen prokazovat žádným lékařským potvrzením. Je pouze povinen avizovat potřebu pomoci, a to nejméně 48 hodin předem. Za takových okolností je mu garantováno právo na pomoc na letištích i v letadlech. Povinnost pomoci se přitom vztahuje na všechna dostatečně velká evropská letiště, konkrétně ta, která přepraví ročně alespoň 150 tisíc cestujících. V případě České republiky tuto podmínku splňují Letiště Václava Havla Praha-Ruzyně, Mezinárodní letiště Brno-Tuřany a Mezinárodní letiště Leoše Janáčka Ostrava-Mošnov.

Komu byste měli potřebu asistence hlásit?
Ideálně již při rezervaci tomu, kdo vám let zajišťuje. Jde-li tedy například o cestovní kancelář, pak jí, kupujete-li si letenku přímo od aerolinky či nějakého zprostředkovatele, pak jemu atd. Dotyčný prodejce by vám měl říci vše potřebné, stejně jako zajistit, aby vám byla pomoc poskytnuta nejen při odletu, ale i dále v přepravním řetězci, tedy například při přestupu či na cílovém letišti. Zejména v případě cesty bez průvodce se však může hodit znát přímý kontakt na asistenční službu na letišti, kde vaše cesta začíná. V případě těch českých proto uvádíme telefonní i emailové spojení na konci článku.

Co vše lze od asistence očekávat?
U samostatně cestujícího zrakově postiženého jde především o doprovázení z předem domluveného místa na letišti skrz odbavení, bezpečnostní prohlídku, nástup do letadla (včetně nalezení správného místa), doprovod k toaletě (nikoli však asistenci na ní), po výstupu z letadla pak pomoc s nalezením zavazadel či doprovod na navazující letecký spoj. Vše zásadně bezplatně.

Jak je to s vodicím psem?
U něj máte právo na přepravu zdarma a – pokud je to možné – nejlépe spolu s vámi na palubě. Je však nutné mít na paměti, že pes musí splňovat všechny národní i mezinárodní požadavky, které mohou být v závislosti na destinaci i značně složité. Proto je vhodné si je zjistit v dostatečném předstihu. Jít může například o doklady, vakcinaci či karanténu.

A co při cestě s průvodcem?
Zde je asi nejzajímavějším faktem to, že se po aerolinkách vyžaduje vyvinutí veškerého přiměřeného úsilí k tomu, aby mohl doprovod sedět vedle vás, a to i za cenu přesazení jiného pasažéra. Tím spíše, pokud jste o svém postižení aerolinky uvědomili dopředu.

Některé problematické situace a na způsoby jejich řešení
Může se vám stát, že vás jako zrakově postiženého budou v rámci asistence chtít bezdůvodně posadit na kolečkové křeslo. Pokud se neradi vozíte, trvejte na tom, že půjdete po svých. Může se stát, že vám odmítnou pomoci úplně. V takovém případě porušují nařízení, pokud jste svou potřebu avizovali alespoň 48 hodin dopředu. Právo vyžádat si asistenci máte dokonce i při nedodržení lhůty 48 hodin, aerolinky i letiště jsou za takových okolností však povinny pouze vyvinout přiměřené úsilí k uspokojení vašich potřeb. Při dodržení lhůty 48 hodin máte nicméně asistenci nařízením garantovánu.

Může se vám konečně stát i to, že vás s odkazem na vaše postižení odmítnou přepravit. V takovém případě jsou povinni vám okamžitě sdělit důvod, a na požádání vám navíc musí odůvodnění poslat do pěti dnů i písemně. Aerolinky také mohou u cestujícího, který není soběstačný, požadovat, aby letěl s doprovodem. Jsme však toho názoru, že se relativně vágní pojem soběstačnosti nevztahuje na osoby, které mají postižený pouze zrak. V každém případě musí být vynucení doprovodu odůvodněno jasným a konkrétním odkazem na platnou legislativu. Abyste podobným překvapením při cestách bez průvodce pokud možno předcházeli, doporučujeme o svém postižení a potřebě asistence informovat co nejdříve, nejlépe již při rezervaci.

A co dělat v situaci, když budete s úrovní asistence z jakéhokoli důvodu nespokojeni? Stěžovat si můžete buď rovnou na samotném letišti, nebo přímo u regulátora, kterým je pro tyto účely Úřad pro civilní letectví, jehož kontakt najdete opět na konci článku. Tento úřad můžete využít i ke stížnostem na zahraniční letiště či aerolinky, on sám je pak povinen vaši stížnost postoupit relevantnímu sesterskému regulátorovi. Upozorňujeme ještě, že každé letiště má povinnost publikovat standardy kvality asistence, a protože všechna naše letiště tuto povinnost dodržují, uvádíme v rámci popisu každého z nich i odkaz na plné znění této jeho interní normy.

Letiště Václava Havla Praha-Ruzyně
Na Ruzyni se o asistenci stará firma MaidPro Service. Její služby lze objednat na telefonním čísle 220 111 220, případně na prm@prg.aero. Při příjezdu na letiště vás vyzvednou na zastávce autobusu či stanovišti taxíku do 15 minut od nahlášení, pokud potřebu asistence avizujete alespoň 48 hodin před odletem, alternativně též do 5 minut při nahlášení u informací či check-inu na terminálech 1 a 2. Odbaveni budete přednostně. Případnou nespokojenost můžete hlásit emailem na pripominky@prg.aero.
Odkaz na Normu kvality:
http://www.prg.aero/Files/cs/Sluzby/Odbaveni/norma_kvality.pdf

Mezinárodní letiště Brno-Tuřany
Na brněnském letišti se o asistenci starají přímo zaměstnanci letiště. Jejich pomoc přitom lze objednat na telefonním čísle 545 521 600, alternativně též e-mailem na adrese handling@airport-brno.cz. Doprovod lze domluvit jak z přilehlého parkoviště, tak i z autobusové zastávky, která je pouhých 10 metrů od terminálu. Požádat lze též osobně, v kanceláři vedoucího odbavení cestujících.
Odkaz na Normu kvality:
http://www.brno-airport.cz/download/pomoc_invalidum.pdf

Mezinárodní letiště Leoše Janáčka Ostrava-Mošnov
I na ostravském letišti poskytují asistenci přímo zaměstnanci letiště. Doprovod lze objednat u bezpečnostního dispečinku na telefonním čísle 597 471 151, případně též e-mailem na adrese bd@airport-ostrava.cz, v kopii na stowing@airport-ostrava.cz. Doprovod se poskytuje z parkoviště P1, autobusové zastávky před příletovým terminálem a přepážky informací v odletovém terminále či odbavovací přepážky/check-inu v odletové hale. U každého z těchto míst je buď tlačítko, kterým lze pomoc přivolat, nebo personál letiště. Využít však můžete i uvedený telefon. Ostravské letiště vám garantuje při avizování požadavku na asistenci nejméně 48 hodin před odletem čekací dobu maximálně 10 minut, bez předběžného nahlášení pak budete čekat nejvíce 25 minut. Případné stížnosti se přijímají e-mailem na adrese prm@airport-ostrava.cz.
Odkaz na Normu kvality:
http://www.airport-ostrava.cz/UserFiles/File/Ke_stazeni/Sm-01809-1%201-68-prava_osob_se_zdravotnim_pos.pdf

Úřad pro civilní letectví
Dohlíží jako regulátor na dodržování zákona. Při porušení zákona lze Úřadu poslat stížnost, ať již se porušení dopustilo letiště či aerolinka, a to jak ta česká, tak i zahraniční. Úřad též dohlíží na dodržování závazků uveřejněných v normách kvality.
Adresa: K letišti 1149/23, 160 08 Praha.Tel.: +420 225 421 111
E-mail: podatelna@caa.cz

Jan Urbánek


Obsah

ÚVODEM: Jistěže nakonec na světě zvítězí pravda!
STALO SE: Austrálie novou pětidolarovku vydala podle připomínek nevidomého chlapce
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ - Přehledně
LIDÉ KOLEM NÁS: Ještě k echolokaci – vidoucí nevidomý Daniel Kish
ZORA RADÍ: Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS v Praze 08/2018
Jak na cestu letadlem
Bez peněz do ciziny nelez
BUDE VÁS ZAJÍMAT: 115 milionů lidí bez zraku. Počet nevidomých prudce vzroste, varuje studie
„Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí.“ Před 50 lety zemřela zázračná Helen Kellerová
ZDRAVÍ: Co může za zánět spojivek?
SPORT: Bazén, nebo přírodní koupání?


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 102 Číslo 16 Srpen 2018
Šéfredaktor: PhDr. Václav Senjuk
Redaktoři: Mgr. Jarmila Hanková, Bc. Jiří Hubáček,
Petr Mašek, Ilona Ozimková,
Mgr. Ing. Antonín Vraný
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR.
Tiskne: KTN v Praze.
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR.
Vychází dvakrát měsíčně.
Roční předplatné činí 72 Kč.
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce odpovědnost. Nevyžádané příspěvky redakce nevrací, při jejich výběru a použití si vyhrazuje právo redakční úpravy textu.
OBSAH
ÚVODEM
Jistěže nakonec na světě zvítězí pravda!
STALO SE
Austrálie novou pětidolarovku vydala podle připomínek nevidomého chlapce
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ
Přehledně
LIDÉ KOLEM NÁS
Ještě k echolokaci – vidoucí nevidomý Daniel Kish
ZORA RADÍ
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS v Praze 08/2018
Jak na cestu letadlem
Bez peněz do ciziny nelez
BUDE VÁS ZAJÍMAT
115 milionů lidí bez zraku. Počet nevidomých prudce vzroste, varuje studie
Slepota odděluje člověka od věcí, hluchota od lidí (Helen Kellerová)
ZDRAVÍ
Co může za zánět spojivek?
SPORT
Bazén, nebo přírodní koupání?



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR