Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA Číslo 21 Listopad 2013

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Žijete autonomní život?
Nevšední dar
Finále soutěže ve čtení a psaní
Český lékař v Malawi
Hmyzí oči
Superčipy budoucnosti
Co rozeznají prsty
Což takhle dát si komentovaný film
Nevidomý konstábl na stopě
Wonder zpíval proti chudobě
Dva nevidomí jazzoví pianisté
Van Goghovy reliéfy
Patronka nevidomých
Sláva správným tvarům
Černobílé problémy - Řídí kandidát mistra šachu Stanislav Juříček (Vsetín)
Inzerce


Dva nevidomí jazzoví pianisté


Medailonek v srpnové Zoře představil nevidomého katalánského pianistu jménem Tete Montoliu. Zmínili jsme, že v počátečních fázích kariéry ovlivnil jeho hru Američan tmavé pleti Art Tatum. Dnes blíže představíme tohoto legendárního jazzmana, který byl rovněž od narození téměř nevidomý. K plejádě špičkových nevidomých pianistů patří i jeho bílý krajan Lennie Tristano.

Art Tatum (1910–1956)
Narodil se v americkém Toledu ve státě Ohio. Od dětství byl kvůli onemocnění šedým zákalem na jedno oko slepý a špatně viděl i na to druhé. Disponoval však absolutním sluchem a mimořádnou akustickou pamětí.
Pocházel z hudební rodiny a vzdělával se na řadě škol. Nejdříve v Jeffersonově škole pro handicapované v Toledu, pak ve škole pro nevidomé ve městě Columbus v Ohiu a Toledské hudební škole, kde se vedle houslí, klavíru a kytary učil i notový záznam v Braillově písmu. Chtěli z něj mít koncertního klavíristu, jeho vzorem ale byl Fats Waller, černošský pianista dvacátých let a swingových let třicátých a čtyřicátých.
V roce 1927 začal hrát v místní rozhlasové stanici a v roce 1932 se přestěhoval do New Yorku. V newyorských barech vzbudil jako čtyřiadvacetiletý mladík pozornost napodobováním harlemských stride pianistů Earla Hinese i Fatse Wallera.
Jeho virtuózni styl, odvíjející se z dlouhých kaskád osminových a šestnáctinových not či rozevlátých arpeggií nad neomylně swingující levou rukou, nejlépe vynikl při sólovém hraní.
Byl rovněž vyhledávaným doprovazečem zpěváků. V roce 1941 nahrál spolu se zpěvákem Big Joe Turnerem několik skladeb pro Decca Records. V roce 1943 založil trio, ve kterém ho doprovázeli kytarista Tiny Grimes a kontrabasista Slam Stewart.
Na vrcholu své slávy, před plánovaným druhým evropským turné, Art Tatum zemřel v roce 1956 v Los Angeles na urémii.
Z ohlasů Tatumovy hry čerpala řada pozdějších pianistů moderního jazzu včetně Buda Powella, Oscara Petersona nebo Adama Makowicze.
Neméně zapálené obdivovatele měl Tatum i mezi českými pianisty od Jiřího Verbergera až po klasicky orientovaného prof. Ivana Moravce.

Lenie Tristano (1919–1978)
Tatumův o devět let mladší nevidomý kolega Lennie Tristano je po právu považovaný za nejdůležitějšího hráče cooljazzové školy.
Narodil se v Chicagu. Byl vybavený mimořádnou technikou srovnatelnou s Tatumem, který patřil v době Tristanova uměleckého zrání k jeho největším favoritům.
Svými abstraktními melodickými liniemi, bohatým polyfonickým předivem hlasů a překračováním hranic obvyklé chorusove periodicity předznamenal Tristano v nejednom ohledu ideje a estetiku pozdějšího free jazzu. Jeho sóla začínala jakoby z ničeho a stejně nenápadně a neočekávaně i končila.
Podobně jako Tatum spolupracoval Tristano s mnoha hudebníky. Patřili mezi ně například Lee Konitz a Warne Marsh.
red.


Obsah

Žijete autonomní život?
Nevšední dar
Finále soutěže ve čtení a psaní
Český lékař v Malawi
Hmyzí oči
Superčipy budoucnosti
Co rozeznají prsty
Což takhle dát si komentovaný film
Nevidomý konstábl na stopě
Wonder zpíval proti chudobě
Dva nevidomí jazzoví pianisté
Van Goghovy reliéfy
Patronka nevidomých
Sláva správným tvarům
Černobílé problémy - Řídí kandidát mistra šachu Stanislav Juříček (Vsetín)
Inzerce


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 97 Číslo 21 Listopad 2013
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktorka: Mgr. Taťána Králová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce zodpovědnost
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč
Obsah:
Žijete autonomní život?
Nevšední dar
Finále soutěže ve čtení a psaní
Český lékař v Malawi
Hmyzí oči
Superčipy budoucnosti
Co rozeznají prsty
Což takhle dát si komentovaný film
Nevidomý konstábl na stopě
Wonder zpíval proti chudobě
Dva nevidomí jazzoví pianisté
Van Goghovy reliéfy
Patronka nevidomých
Sláva správným tvarům
Černobílé problémy
Inzerce



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR