Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktor: PhDr. Václav Senjuk
Redaktoři: Jarmila Hanková, Bc. Jiří Hubáček
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 240 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor-Z - Zdraví (dříve Masér), Obzor-I - Intimita (dříve Vstupte), Naše šance, Aúroro, Obzor-H - Harmonie a časopis Téčko (dříve Technická revue).


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA Číslo 13 Červenec 2013

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


Je Braillovo písmo v ohrožení?
Jak jsem kvůli „brajlu“ začala sbírat kabelky
Pravda a mýty o zraku
Neuroplasticita
Česky mluvící hodinky
Bocelli v Praze zazářil
Byl objevitel šampaňského slepý?
Černobílé problémy
Byli jsme v Polsku
Sportovní hry mládeže
Žně ZTP bowlerů


Bocelli v Praze zazářil


Po osmi letech se do České republiky vrátil italský tenorista Andrea Bocelli. Jeho vystoupení v pražské O2 areně zakončily v sobotu 18. května dlouhotrvající ovace vestoje. Nevidomý zpěvák po programu s názvem Sen noci májové třikrát přidával. Stejně jako při jeho posledním koncertu v Praze doprovázel Bocelliho Český národní symfonický orchestr pod taktovkou Marcella Roty.
V první části vystoupení zazněly skladby z Verdiho Nabucca, La traviaty, Rigoletta, Pucciniho Tosky a La Bohéme. Usměvavý Bocelli sklidil vedle zpěvu potlesk také za tanec, který při La traviatě předvedl se sopranistkou Paolou Sanguinettiovou, s níž zazpíval několik duetů již na svém předchozím pražském koncertu v roce 2005.
Druhá část koncertu měla na rozdíl od klasické první popovější charakter. Za podpory světelných efektů a projekcí nabídl Bocelli nadšenému publiku skladby z alb Incanto a Passione. Posluchači se také dočkali Bocelliho hry na klavír, například v La Vie en rose z repertoáru Édith Piaf, s níž si za pomocí projekční plochy zazpíval virtuální duet. V přídavcích nechyběly velké hity jako Nessun Dorma nebo Time To Say Goodbye (Con Te Partiro).

Z rozhovoru, který zpěvák poskytl Lidovým novinám, vybíráme:

Získal jste obrovskou popularitu. Bylo obtížné naučit se žít se slávou? A co jste jí musel obětovat?
Se slávou jsem se potkal až poměrně pozdě. Bylo mi už přes 35 let. Hodně záleží na tom, zda je člověk schopen si udržet etické principy. V mém případě skutečnost překonala nejkrásnější umělecké sny. Bylo těžké pomýšlet na mezinárodní úspěch pro chlapce, jako jsem byl já, z venkova, bez známostí v zábavním průmyslu a s handicapem, který každý cíl činil obtížněji dosažitelným. Ale nikdy jsem se nedomníval, že sláva má nějakou hodnotu. Naopak může být překážkou, můžete ztratit kontakt s realitou.

Myslíte, že ztráta zraku může posílit další smysly?
Možná... Lidské tělo je zázrak nesrovnatelný s ničím jiným. A se světem dokážeme komunikovat tolika způsoby, velmi různými a komplexními. Myslím, že slepota v mém případě neměla vliv na mou hudební dráhu, i když mi zřejmě zostřila ostatní smysly, především sluch. Zároveň jsem ale v každodenním praktickém životě musel zkoušet alternativní cesty, abych dosáhl téhož cíle, kterého lidé bez handicapu dosáhli s mnohem menším úsilím.

Působíte, jako byste se snažil, aby vás ztráta zraku limitovala co nejméně. Jezdíte třeba na kole, na koni, hrajete na piano a na kytaru. Co byste ještě rád v budoucnosti vyzkoušel?
Byl jsem dost neúnavné dítě a vypěstoval si chuť překonávat překážky. Mám tendenci dělat hodně věcí – pokud možno lépe než ostatní. Samozřejmě dělat všechno to, co mi mělo být odepřeno nebo nebylo doporučeno, mě stálo a stojí ohromné úsilí. Jako mladý muž jsem ve srovnání s dneškem cítil mnohem menší míru zodpovědnosti a nikdy jsem nevynechal možnost vyzkoušet třeba vodní lyžování nebo paragliding, oddával se rozkoši z rychlosti. Dnes jsem o trochu moudřejší a opatrnější, ale pořád si chci užívat života. Jezdím na lodi, miluju plavání a jsem fotbalový fanoušek, fandím i boxu. Jsem také náruživý čtenář a znalec vína. Říkají o mně, že jsem vášnivý muž. Mám hodně různorodých zájmů a řeknu vám zcela otevřeně: nevěřím lidem, kteří mají jen jeden koníček.

Opakovaně pracujete s Českým národním symfonickým orchestrem. Čeho si na vaší spolupráci ceníte nejvíc?
Každý orchestr má svůj osobitý zvuk a má svoji hodnotu, která zvyšuje jeho charakter. A Český národní symfonický orchestr je jeden z nejlepších orchestrů, se kterými jsem kdy spolupracoval, takže je přirozené, že se vracím zpět, abych mohl znovu tvořit hudbu s tak výrazným orchestrem.

Co osobně oceňujete na slávě nejvíce?
Náklonnost veřejnosti, ale i to, že hudba dokáže dát průchod emocionální komunikaci, která překoná všechny kulturní bariéry. Mými písněmi vejdou do domovů lidí emoce a já mám tu čest být součástí hudby, která doprovází životy mnoha lidí, kterým takhle můžu dát chvilku radosti.

red.


Obsah

Je Braillovo písmo v ohrožení?
Jak jsem kvůli „brajlu“ začala sbírat kabelky
Pravda a mýty o zraku
Neuroplasticita
Česky mluvící hodinky
Bocelli v Praze zazářil
Byl objevitel šampaňského slepý?
Černobílé problémy
Byli jsme v Polsku
Sportovní hry mládeže
Žně ZTP bowlerů


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 97 Číslo 13 Červenec 2013
Šéfredaktor: PhDr. Jiří Reichel
Redaktorka: Mgr. Taťána Králová
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
Fax: 221 462 471
e-mail:zora@sons.cz
Vydává: SONS ČR
Tiskne: KTN v Praze
Časopis je dotován Ministerstvem zdravotnictví ČR
Za vyjadřované názory dopisovatelů nepřejímá redakce zodpovědnost
Vychází dvakrát měsíčně
Roční předplatné činí 72,- Kč
Obsah:
Je Braillovo písmo v ohrožení?
Jak jsem kvůli „brajlu“ začala sbírat kabelky
Pravda a mýty o zraku
Neuroplasticita
Česky mluvící hodinky
Bocelli v Praze zazářil
Byl objevitel šampaňského slepý?
Černobílé problémy
Byli jsme v Polsku
Sportovní hry mládeže
Žně ZTP bowlerů



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz, v případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR