Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA, časopis pro zrakově postižené číslo 10 květen 2020

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


ÚVODEM: Nechtěné dárky a jiná potěšení
STALO SE: V Opavě dostali nevidomí dárek, který pomůže přečkat izolaci
Poděkování za roušky
BÍLÁ PASTELKA: Bílá pastelka letos třídenní
LIDÉ KOLEM NÁS: „Mě k té v uvozovkách zdravé výživě vychovali,“ říká MUDr. Kateřina Cajthamlová
ZORA RADÍ A INFORMUJE: O čem se moc nemluví – Žijeme ve vztazích VI.
BUDE VÁS ZAJÍMAT: Já a covid-19: vědci zkoumali vliv pandemie na Čechy
Chlapec roky jedl jen hranolky a chipsy. Přišel o zrak, tělu chyběly vitamíny
Syndrom suchého oka je důsledkem moderního stylu života
KULTURA: Vyznání knize: Nečtu očima, ale poslechem
Vzpomínka na Hedu
ZDRAVÍ: Nespoléhejte na očkování proti koronaviru, varují přední světoví experti
Pokrok v léčbě suché formy makulární degenerace?
SPORT: Ve škole se střílí!


ZORA RADÍ A INFORMUJE: O čem se moc nemluví – Žijeme ve vztazích VI.


V předchozích dílech pojednání o životě ve vztazích jsme se zabývali především komunikací. Oblasti a formy komunikace, které jsme zdůraznili, se týkají dvou i více lidí – např. rodič a dítě, kolegové v práci, manželé, přátelé anebo menší skupina (maximálně deset osob). Popsané komunikační vzorce jsou víceméně univerzální, orientované na praktické využití v běžném vztahu.
To nejlepší, co můžete pro sebe navzájem udělat, je naslouchání a ochota společně léčit symptomy počínající krize. Ať se nastupující krize týká dvou nebo více osob, včetně dětí, je nezbytné, aby nikdo neřešil konflikty zkratkovitě, ale aby si všichni navzájem dopřáli čas k naslouchání a sdílení. Každý by měl mít právo vyjádřit, co ho bolí, štve nebo znepokojuje. Od určitého věku (záleží na stupni zrání) by i děti měly mít na řešení konfliktu podíl. Jen tak se naučí, že i když se s někým pohádají, je dobré si věci navzájem ujasnit a smířit se. Samozřejmě je vždy na rodičích, aby posoudili, jestli jejich hádka a následné smíření dítěti prospěje nebo je spíš vyděsí.
Stává se, že přes veškerou snahu o harmonickou a bezchybnou komunikaci se nám nedaří vytvořit očekávané souznění. Někdy totiž v zájmu klidu v rodině (na pracovišti, v zájmové skupině nebo ve školní třídě) zametáme pod koberec to, co nás štve, co nám ubližuje nebo za co se stydíme. Zkušenost ukazuje, že ani potom nedochází k souznění, naopak se nenápadně vkrádá rozmrzelost. V situaci, která nám není po chuti, bychom co nejdříve měli pojmenovat problém, vyjádřit svoje přání nebo pocit. Všechno, co dokáže člověk nazvat jménem nebo vyjádřit identifikačním znakem, lze následně uchopit, prohlédnout ze všech stran, popsat, ohodnotit, zatřídit. Někdy stačí pár sekund abychom se zorientovali, někdy potřebujeme chvilku přemýšlet.
Pro konkrétní představu efektivní komunikace nabízíme několik pravidel, která němečtí psychologové Joachim Engel a Franz Thurmaier popsali a rozvedli v knize Jak to se mnou mluvíš? Tato komunikační pravidla se týkají jak mluvčího, tak i posluchače.
Co zvládat v roli mluvčího
1. Otevřít se a popsat, co se ve vás odehrává. Když totiž přímo vyjadřujete své pocity a potřeby, nesklouznete tak snadno k obviňování a výčitkám, snadněji se dorozumíte. Můžete se tím vyhnout i „negativnímu čtení myšlenek“, předjímajícím partnerovy reakce (např. „S tebou se jinak mluvit nedá“ nebo „Já bych něco podnikl, ale ty přece nic dělat nechceš“). Mluvčí se už předem jistí proti možné posluchačově reakci a riskuje tím samonaplňující se proroctví.
2. Používání první osoby tak, že budete mluvit o svých vlastních myšlenkách a pocitech. Tím budou všechna sdělení osobnější. Vyjádření směřovaná mimo sebe situaci zkreslí nebo zamlžují. Místo „já“ obvykle použijeme třetí osobu, např. „člověk“ nebo věty v druhé osobě, „ty“, což jsou většinou výtky či obviňování působící jako spouštěče protiútoků nebo ospravedlňování.
3.Hovořte o konkrétních situacích nebo událostech, ale vyhýbejte se zobecňování (nepoužívejte např. slova jako „vždycky“, „nikdy“, „jak je všeobecně známo“…) Zobecňování obvykle vyvolává okamžitý nesouhlas a odvádí pozornost od konkrétního obsahu. Při zachování tohoto pravidla bude vaše sdělení pochopitelnější.
4. Hovořte o konkrétním jednání, bez přívlastků a košatění. Vaše konkrétní sdělení budou srozumitelnější a také se vyhnete negativnímu hodnocení svého protějšku. Opravdu není dobré používat přívlastky jako např. „typické“, „nemožné“, „pasivní“, tím jen vzbudíte odpor. Jednání, které vnímáte, oddělte od spekulací a myšlenek, které ve vás situace vyvolává.
5. Setrvávejte u jednoho tématu! Je nezbytné zabývat se jen takovými významy, které jsou pro vaše téma důležité a vašemu protějšku objasní, o co vám jde. Jinak hrozí riziko, že se vaše téma ztratí a s ním i jeho řešení.
Co zvládat v roli posluchače
1. Aktivní naslouchání projevíte tím, že přitakáte citoslovcem „aha“ nebo „hm“, zopakujete výrok nebo myšlenku mluvčího. Někdy stačí přikývnout, pohladit ruku, poklepat na rameno. Zásadně budeme při rozhovoru čelem k sobě, ideální je oční kontakt tam, kde je to možné. Je dobré zvolit verbální i neverbální signál, že nasloucháte, a že vás sdělení mluvčího zajímá. Vhodné jsou i vstřícné poznámky typu: „Rád bych o tom slyšel více“ nebo „vůbec jsem netušila, že...“. Tím druhého povzbudíme k dalšímu hovoru.
2. Shrňte zásadní výroky mluvčího pokud možno vlastními slovy, abyste dali jasně najevo, že jste mu porozuměli. Jestliže je to pro vás složité, potom jeho výroky prostě zopakujte. Toto zrcadlení vám pomůže partnerovi porozumět, může odhalit příčiny nedorozumění a zabrání nekonečnému bujení rozhovoru následkem nežádoucího rozčlenění na nejasné části.
3. K lepšímu porozumění přispívají i otevřené otázky, například: „Jak ses při tom cítil?“, „Jak sis toho všiml?“. Nikoliv třeba: „Toho sis přece musel všimnout, ne?“. Otevřené otázky pomohou vyhnout se zbytečným interpretacím, dávají mluvčímu najevo váš zájem, nenutí ho k ospravedlňování, ale naopak povzbuzují k tomu, aby se do zvoleného tématu ponořil hlouběji.
4. Ocenění mluvčího za férové jednání se může projevit nejlépe pochvalou nebo zvýšenou vstřícností. Není totiž úplně samozřejmé, když se mluvčí upřímně otevře a projeví ochotu svůj problém sdílet. Osvědčuje se reakce typu: „Protože jsi mi to řekl tak jasně a otevřeně, rozumím tomu teď mnohem lépe“. Chválit může samozřejmě i mluvčí svého partnera jako dobrého posluchače.
5. Zpětná vazba by měla vyjádřit vaše vyvolané pocity. Jestliže nebudete schopni s pochopením reagovat na mluvčího, protože vás předložená sdělení velmi popudila, urazila nebo naštvala, je zpětná vazba obzvlášť důležitá. Je na místě vyhnout se nepřímým výrokům typu: „To ale přece není vůbec pravda!“ Místo toho raději přímo projevte své pocity, například „Jsem velmi překvapena, že to tak vidíš“. Stejně důležité je vyjádření aktuálních pozitivních pocitů, například „Mám radost, že to chceš podniknout společně se mnou“. Nikdy ale neužívejte sdělení typu „No konečně jsi to pochopil, to jsem si oddechla“, které je dehonestující a může všechno jen pokazit.
V závěru bych ráda slíbila, že dodržováním pravidel se všechno zlepší jako mávnutím kouzelného proutku. K takovému slibu mě však neopravňují ani nabyté vědomosti, ani letité zkušenosti. K vytvoření konfliktu a naopak k jeho vyřešení jsou vždy ve hře alespoň dva hráči. Hodně záleží na jejich ochotě věci společně napravovat, na tom, čím vším v životě procházejí, na jejich osobnosti i temperamentu.
Přesto všechno říkám – zkuste to znovu a lépe! Třeba se zrovna u vás podaří změnit společný vztah k lepšímu.
Určitě stojí za připomenutí možnost vyhledat odbornou pomoc tam, kde už jsou vztahy víceméně rozpadlé, a přesto by stálo za to je obnovit. Každý vztah, který vznikl dobrovolně, a po dlouhou dobu přinášel laskavé a bezpečné soužití, stojí za záchranu.
Dr. Jaroslava Novotná



Obsah

ÚVODEM: Nechtěné dárky a jiná potěšení
STALO SE: V Opavě dostali nevidomí dárek, který pomůže přečkat izolaci
Poděkování za roušky
BÍLÁ PASTELKA: Bílá pastelka letos třídenní
LIDÉ KOLEM NÁS: „Mě k té v uvozovkách zdravé výživě vychovali,“ říká MUDr. Kateřina Cajthamlová
ZORA RADÍ A INFORMUJE: O čem se moc nemluví – Žijeme ve vztazích VI.
BUDE VÁS ZAJÍMAT: Já a covid-19: vědci zkoumali vliv pandemie na Čechy
Chlapec roky jedl jen hranolky a chipsy. Přišel o zrak, tělu chyběly vitamíny
Syndrom suchého oka je důsledkem moderního stylu života
KULTURA: Vyznání knize: Nečtu očima, ale poslechem
Vzpomínka na Hedu
ZDRAVÍ: Nespoléhejte na očkování proti koronaviru, varují přední světoví experti
Pokrok v léčbě suché formy makulární degenerace?
SPORT: Ve škole se střílí!


Hlavička časopisu

Ročník 104 číslo 10 květen 2020
OBSAH:
ÚVODEM
Nechtěné dárky a jiná potěšení
STALO SE
V Opavě dostali nevidomí dárek, který pomůže přečkat izolaci
Poděkování za roušky
BÍLÁ PASTELKA
Bílá pastelka letos třídenní
LIDÉ KOLEM NÁS
„Mě k té v uvozovkách zdravé výživě vychovali,“ říká MUDr. Kateřina Cajthamlová
ZORA RADÍ A INFORMUJE
O čem se moc nemluví – Žijeme ve vztazích VI.
BUDE VÁS ZAJÍMAT
Já a covid-19: vědci zkoumali vliv pandemie na Čechy
Chlapec roky jedl jen hranolky a chipsy. Přišel o zrak, tělu chyběly vitamíny
Syndrom suchého oka je důsledkem moderního stylu života
KULTURA
Vyznání knize: Nečtu očima, ale poslechem
Vzpomínka na Hedu
ZDRAVÍ
Nespoléhejte na očkování proti koronaviru, varují přední světoví experti
Pokrok v léčbě suché formy makulární degenerace?
SPORT
Ve škole se střílí!



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR