Webový Archiv časopisu Zora a jejich příloh

Šéfredaktorka Daniela Thampy
Redaktoři: Petr Mašek, Ilona Ozimková, Bc. Jiří Hubáček, Daniela Thampy, Mgr. Ing. Antonín Vraný, PhDr. Václav Senjuk
Adresa redakce: Krakovská 21, 110 00 Praha 1
Telefon: 221 462 472
e-mail: zora@sons.cz
Roční předplatné činí 330 Kč
Vydává: SONS ČR
Projekt je realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví.

Internetový komplet obsahuje časopisy ZORA, EMA, Azor, Obzor, Kontakty a Světluška (přílohy pro žáky ZŠ) a časopis Téčko.


Periodika z minulých let bez nutnosti přihlášení

Pro aktuální periodika z tohoto roku použijte přihlášení pro předplatitele

Časopis ZORA , číslo 3, únor 2020

zpět na seznam časopisů | textový soubor časopisu [nové okno] | zip soubor časopisu
článek se po vybrání zobrazí pod obsahem

Obsah


ÚVODEM: Chápu, že se musíte cítit podvádění, ale…
POZVÁNKA: Bezpapírový Braill – první soutěž visegradské čtyřky
STALO SE: Mikulášský turnaj v deskových a karetních hrách 2019
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ
Napsali jste nám
LIDÉ KOLEM NÁS: Ludvík Baňas: Vzpomínky – 1. část
ZORA RADÍ A INFORMUJE: Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS 02/2020
Důležité změny pro zrakově postižené při cestování vlakem
BUDE VÁS ZAJÍMAT: Umělá inteligence jako budoucnost pro lidi se zdravotním omezením
KULTURA: JAZYKOVÉ OKÉNKO: Slepý versus nevidomý a zrakáč
Když ztrácíte pevnou půdu pod nohama (Humoreska)
SPORT: ČERNOBÍLÉ PROBLÉMY
Mistrovství ČR 2019 hráčů se zrakovým hendikepem v Královské dámě
INZERCE
Tiráž


Důležité změny pro zrakově postižené při cestování vlakem


V loňském prosinci s novým grafikonem na české koleje v plné síle vtrhla konkurence v podobě řady soukromých dopravců. O mnoha změnách a v prvních dnech i mnoha potížích, které příchod nováčků do železniční dopravy provázely, jsme byli informováni snad ze všech médií. Větší zapojení alternativních dopravců ale přináší i specifické změny pro zrakově postižené, o kterých běžné zpravodajství neinformuje. O nejdůležitějších změnách z hlediska nevidomých a slabozrakých cestujících si tedy povězme zde, v Zoře.

Objednávání asistence při cestách vlakem
Již dříve jsme si jako zrakově postižení mohli předem objednat asistenci, která nám na nádražích zajistila doprovod k vlaku, od vlaku a při přestupech. Asistence se objednávala u Českých drah na zákaznické lince 221 111 122 nebo na webové stránce cd.cz/objednavka-cesty-vozickaru, kde je třeba zaškrtnout, že objednáváme pouze asistenci pro osoby se sníženou schopností orientace. Tuto službu ČD můžeme využívat beze změny, ale pozor, jen tehdy, cestujeme-li pouze vlaky Českých drah.
A jak si tedy zajistit doprovod na cestách s jinými dopravci? Za tímto účelem byla zřízena zcela nová služba, kterou po technické a organizační stránce provozuje státní podnik Cendis. Pro objednání asistence můžeme opět využít dva způsoby:
• Lze volat na linku 222 266 755, která je v provozu v pondělí až pátek od 7.30 do 19.00.
• Asistenci lze objednat online na stránce OneTicket.cz/asistence a komunikovat můžeme případně i mailem na adrese asistence@oneticket.cz.
Webové stránky pro objednání asistence zatím trpí různými dětskými nemocemi nejen z hlediska přístupnosti pro zrakově postižené. Pro toho, kdo nechce zápasit s vyplňováním webových formulářů, tedy zatím může být jednodušší vyřídit vše telefonicky. O problémech s webem ale s Cendisem komunikujeme a některé z připomínek SONS již byly zapracovány. Doufejme tedy, že úpravy podle našich potřeb budou dále pokračovat a web bude brzy upraven k naší plné spokojenosti.
Samotné objednání asistence probíhá následovně:
1. Zavoláte na číslo 222 266 755, kde operátorovi nahlásíte, odkud, kam a kdy chcete cestovat, že nejste vozíčkář, ale zrakově postižený a potřebujete doprovod k vlaku a při přestupech. Operátor vyhledá vhodný spoj a vezme si na vás e-mailovou adresu a telefonní číslo. Stejné informace lze do systému zadat i přes uvedené webové stránky.
2. Na mail vám přijde potvrzení, že vaše objednávka asistence byla přijata. V tu chvíli začne operátor domlouvat asistenci s příslušným dopravcem nebo více dopravci, pokud cestujete s přestupy.
3. Až bude mít operátor asistenci pro vás zajištěnou ze strany všech dopravců, zavolá vám, domluví se s vámi, kde na výchozím nádraží se s vámi průvodce sejde a kde vás budou průvodci vyzvedávat na přestupních stanicích. (Běžně se předpokládá, že ve výchozí stanici se sejdete v hlavní hale a na přestupních stanicích u vlaku, kterým přijedete.) Když si takto vše potvrdíte, měla by být asistence zajištěna a vy si můžete v klidu koupit jízdenky na příslušné spoje.
V podmínkách služby je uvedeno, že pro zaručené vyřízení požadavku je třeba asistenci objednávat alespoň 48 hodin předem. Pokud budeme objednávat jen 24 hodin předem, není vyřízení požadavku garantováno.
Tolik k objednání asistence. Reálná kvalita doprovodu na nádražích závisí na jednotlivých dopravcích, protože praxe má být snad u všech dopravců taková, že doprovod k příslušnému vlaku vždy zajišťuje ten dopravce, který daný vlak provozuje. Osobně mám vyzkoušené objednání asistence na cestě z Berouna do Olomouce, kde vlak Beroun – Praha provozuje Ariva a vlak Praha – Olomouc České dráhy. Samotná domluva proběhla bez problémů, operátor na telefonní lince byl vždy ochotný a vstřícný. Doprovod Arivy ale požadoval, abych byl na nádraží v Berouně přítomen 30 minut před odjezdem vlaku, což je možná potřeba při asistenci vozíčkářovi, přijde mi to ale zbytečně brzo při doprovodu pro zrakově postiženého. Při výstupu z vlaku Arivy v Praze doprovod k dalšímu vlaku již zajišťuje průvodce od Českých drah.
V následujících měsících rozhodně budeme usilovat o další zlepšování nového systému asistence jak po technické, tak po organizační stránce. Nicméně lze říci, že nový systém je už v současné podobě použitelný a může nám pomoci při cestách se všemi železničními dopravci.

Kupování jízdenek
Zatímco jednotná asistence napříč dopravci je vcelku zajištěna už od začátku nového grafikonu, s jednotným nakupováním jízdenek je to podstatně složitější. Jednotné jízdenky napříč různými dopravci bude možné přes systém OneTicket přístupně nakupovat pravděpodobně až koncem letošního roku. Do té doby se budeme muset poprat s džunglí, která nyní ve vlakových jízdenkách panuje.
Každý dopravce má svůj vlastní rezervační systém a k tomu se přidávají rezervační systémy jednotlivých krajů pro cesty uvnitř daného kraje. Zdaleka ne všechny weby a aplikace pro nákup jízdenek jsou ale pro zrakově postižené dobře přístupné. Jedinou jistotou v tomto chaosu je pro nás to, že držitel průkazu ZTP/P by měl mít možnost u všech dopravců zakoupit jízdenku přímo ve vlaku u průvodčího bez příplatku.
Jsou však spoje, kde je vhodné zajistit si rezervaci předem. Potom můžeme narazit v závislosti na tom, u kterého dopravce či kraje jízdenku nakupujeme, že jeho web nebo aplikace nebude dobře přístupná pro zrakově postižené. Pokud se při elektronickém nakupování jízdenek setkáte s potížemi s přístupností, můžete v SONS problém nahlásit na kontaktu snyrych@sons.cz. Pokusíme se s příslušnou organizací domluvit nápravu. V případě aplikací jednotlivých krajů máme při domluvě i právní argumenty, protože přístupnost je pro veřejný sektor zakotvena v loni přijatém zákoně č. 99/2019 Sb. U soukromých dopravců nám tento argument schází, takže dochází k tomu, že např. se společností RegioJet o zlepšení přístupnosti jejich aplikace diskutujeme už přes půl roku a vše se hýbe kupředu velmi pomalu. Nicméně jakmile budeme mít k dispozici jednotný nákup jízdenky přes systém OneTicket, mělo by se nám v tomto ulevit. Jeho přístupnost je povinná ze zákona a v SONS toto budeme pečlivě sledovat.
Na závěr nezbývá než popřát šťastnou cestu, ať už budete cestovat kamkoli a s jakýmikoli dopravci. Snad se nám bude dařit i přes nárůst soukromých vlaků na českých kolejích, aby pro zrakově postižené cestování bylo pokud možno bez zbytečných bariér.
Jan Šnyrych


Obsah

ÚVODEM: Chápu, že se musíte cítit podvádění, ale…
POZVÁNKA: Bezpapírový Braill – první soutěž visegradské čtyřky
STALO SE: Mikulášský turnaj v deskových a karetních hrách 2019
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ
Napsali jste nám
LIDÉ KOLEM NÁS: Ludvík Baňas: Vzpomínky – 1. část
ZORA RADÍ A INFORMUJE: Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS 02/2020
Důležité změny pro zrakově postižené při cestování vlakem
BUDE VÁS ZAJÍMAT: Umělá inteligence jako budoucnost pro lidi se zdravotním omezením
KULTURA: JAZYKOVÉ OKÉNKO: Slepý versus nevidomý a zrakáč
Když ztrácíte pevnou půdu pod nohama (Humoreska)
SPORT: ČERNOBÍLÉ PROBLÉMY
Mistrovství ČR 2019 hráčů se zrakovým hendikepem v Královské dámě
INZERCE
Tiráž


Hlavička časopisu

časopis pro zrakově postižené
Ročník 104, číslo 3, únor 2020
OBSAH:
ÚVODEM
Chápu, že se musíte cítit podvádění, ale…
POZVÁNKA
Bezpapírový Braill – první soutěž visegradské čtyřky
STALO SE
Mikulášský turnaj v deskových a karetních hrách 2019
ZE ŽIVOTA ODBOČEK A KLUBŮ
Přehledně
NAPSALI JSTE NÁM
Dopis Simony Zvelebilové a její blog K zamyšlení
LIDÉ KOLEM NÁS
Ludvík Baňas: Vzpomínky – 1. část
ZORA RADÍ A INFORMUJE
Informace a odpovědi na dotazy ze Sociálně právní poradny SONS 02/2020
Důležité změny pro zrakově postižené při cestování vlakem
BUDE VÁS ZAJÍMAT
Umělá inteligence jako budoucnost pro lidi se zdravotním omezením
KULTURA
Jazykové okénko: Slepý versus nevidomý a zrakáč
Když ztrácíte pevnou půdu pod nohama (Humoreska)
SPORT
Černobílé problémy
Mistrovství ČR 2019 hráčů se zrakovým hendikepem v Královské dámě
INZERCE



V případě zájmu o předplatné volejte na 221 462 472 nebo pište na zora-objednavky@sons.cz. Můžete též využít online objednávkový formulář. V případě technických problémů či problémů s přihlášením pište na zora-webarchiv@sons.cz.

K jakémukoliv užití textů a obrázků, uvedených na tomto serveru, je třeba souhlas provozovatele.
Copyright © 2002 - 2015 SONS ČR